Hitel monitor

Pandémia és pénzügyi digitalizáció

Kovács Sándor Zsolt
A KRTK Regionális Kutatások Intézete kutatója, a Magyar Regionális Tudományi Társaság elnökségi tagja, közgazdász
2020. II.
A koronavírus-járvány az egyének napi életvitelét (munka, oktatás, bevásárlás, szabadidő stb.) jelentősen átalakította, kiszélesedett az online lehetőségek tárháza. A személyes pénzügyek területén a változások nem újak, érdekesebb kérdés a lakossági hozzáállás vizsgálata. Ezeket a trendeket vizsgálja a Cofidis Hitel Monitor friss, májusi felmérése.

A lehetőség adott!

A digitális átállás a pénzügyek területén már évek óta zajló folyamat, eredményeképp egyre több klasszikus banki, egyéb pénzügyi szolgáltatás is elérhető online formában, általában az offline termékpaletták alternatívájaként

A kereskedelmi bankok, takarékszövetkezetek mellett egyre több egyéb pénzügyi szolgáltató (pl. mikrohitel, biztosító, befektetési társaság), FinTech vállalkozás és online megoldás kívánja segíteni a fizikai kapcsolatokat mellőző, sok esetben gyorsabb pénzügyi ügyintézést, ami az utóbbi hónapokban tapasztalható koronavírus pandémia miatt a korábbi „csak kényelmesebb” mellett már az „egészségügyileg biztonságosabb” módnak is tekinthető. Összességében a hazai online pénzügyi szolgáltatások kínálati oldalról kielégítőnek, a paletta folyamatosan bővülő. Érdemes azonban megnézni a fogyasztó oldalt, annak érveit, attitűdjeit.

Változások a mindennapi életben, pénzügyekben

A koronavírus-járvány és a megfékezését célzó veszélyhelyzeti intézkedések a mindennapi pénzügyekben is változásokat hoztak, az országos, reprezentatív mintán alapuló felmérése alapján a készpénzes fizetést egyre inkább felváltja a bankkártya használata, megugrott az internetbank és mobilbank szolgáltatások igénybevétele. A végbement változásokat egyfajta kényszer szülte, így hosszú távú hatásai kiszámíthatatlanok, a teljes személyes ügyintézés elsődlegességére való visszarendeződéstől a teljes digitalizációig terjedő skálán mozoghat. Véleményem szerint egyfajta kettősség fog bekövetkezni olyan formában, hogy a különböző internetes és mobil applikációk kényelmessége (gyors, nem helyhez kötött, nincs sorban állás stb.) mellett a komolyabb döntési szituációkban a személyes kapcsolatokon alapuló ügyintézés újra jelentőséget kap.

Online hitelügyintézés?

A hitelfelvétel és a hozzá tartozó adminisztráció sokak számára átláthatatlan, bonyolult folyamat, ezért bizalmat, megnyugvást ad a személyes ügyintézés, kapcsolattartás. Ezek az elvárások az online, telefonon közvetített termékek esetében nem teljesülnek ugyanazon a fokon. Valószínűsíthető, hogy ez az attitűd húzódik meg a jelenlegi felmérés meglepő eredménye mögött is, miszerint az online hitelügyintézés elutasítási foka a járvány hatására sem változott szignifikánsan a korábbi felmérésekhez képest. A kvázi azonos eredményekből sejthető, hogy az online hitelügyintézést elfogadók aránya elérte felső határát, hosszabb távon sem várható drasztikus megugrása.

Óvintézkedések

A veszélyhelyzetben bevezetett intézkedések, kialakult változások sokak számára jártak gazdasági kárral, fizetés-, jövedelem kieséssel, vállalkozási tevékenységek szüneteltetésével vagy megszűntetésével. A kialakult szituáció, illetve bizonyos szolgáltatások elérhetőségének idő-szakos megszűnése (mozi, színház, vendéglátóhelyek) hozzájárult a napi költések csökkenéséhez, egyfajta takarékoskodáshoz. Szintén érthető, hogy a gazdasági recesszió elhúzódásának vélelme a nagyobb, főképp hitelt, kölcsönt igénylő beszerzéseket és beruházásokat is vissza-fogta, az ezzel kapcsolatos terveket nagyrészt átírta.

Kilátások

A felmérés alapján a lakosság döntő többsége nem számít arra, hogy a pandémia elmúltával visszarendeződés várható és minden a korábbiakban megszokott rendben menne tovább, a járványhelyzet elmúlása után a gazdasági válság még hosszasan elhúzódik, az egyes változások hosszabb távra megváltoztatják életünket. Hasonló a vélekedés a pénzügyek online térbe kerüléséről is, a válaszadók véleménye szerint a digitalizáció az online ügyintézés, vásárlás, hitelfelvétel esetében tartósabban fennmaradó változás, mint például a home office-ra, az távoktatásra, vagy a weben történő élelmiszer-beszerzésre való berendezkedés. 

Az igénybevétel lehetőségeit rontja néhány tényező, adottság, úgy, mint a keresleti oldal korlátozottsága (jövedelmi helyzet, képzettség, online ismeretek, internet hozzáférés) és a növekvő pénzügyi kirekesztés. Éppen ezért elengedhetetlen a szükséges kompetenciák fejlesztése, a pénzügyi ismeretek és kultúra fejlesztése, mert ezek nélkül további jelentős előrelépés nem vár-ható.

Kovács Sándor Zsolt
A KRTK Regionális Kutatások Intézete kutatója, a Magyar Regionális Tudományi Társaság elnökségi tagja, közgazdász

Diplomáját a Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Karán szerezte 2009-ben pénzügyi eszközök és intézmények szakirányon. Kutatási területe a pénzügyi intézmények és szolgáltatások területi kérdéseire, a pénzügyi kirekesztés különböző aspektusaira (földrajzi, társadalmi, digitális), a környezeti és társadalmi fenntarthatóság pénzügyi intézmények kialakult gyakorlataira terjed ki. A témában több folyóiratcikk, könyvfejezet szerzője, társszerzője.

További cikkek
Óvatos ébredezés a pénzügyi téli álomból
Óvatos ébredezés a pénzügyi téli álomból Vélemény
Óvatos ébredezés a pénzügyi téli álomból

2023-ban viszonylagos sötétség borult a háztartásokra pénzügyi szempontból. 2024-ben azonban várhatóan egyre erősebben világít majd a gödörből a felszín felé vezető út fénye. Az ébredezés egyelőre óvatos, ám a kilátások optimizmusra adnak okot az emberek részéről, akik ezzel egyidőben egyre inkább számítanak tudatos tervezőnek pénzügyeiket illetően.

2024.02.29
Idén utazásra költenének leginkább a magyarok
Idén utazásra költenének leginkább a magyarok Kutatás
Idén utazásra költenének leginkább a magyarok

A magyarok 63 százalékának vannak olyan céljai az idei évre, amihez anyagi forrás szükséges. Akik már konkrét összegben gondolkodnak, azok ideálisan mintegy másfél milliót szeretnének költeni, de reálisan 600 ezer forinttal számolnak. A válaszadók több mint fele a pénzügyekben szeretne előrelépést, különösen igaz ez a fiatalokra. A lakásfelújítás sokaknak fontos cél, ám idén a legtöbbet utazásra adnák ki a magyarok -- derült ki a Cofidis Hitel Monitor reprezentatív kutatásából.

2024.02.29
Így szokj le az impulzusvásárlásról, a pénzügyi tervezés legnagyobb buktatójáról
Így szokj le az impulzusvásárlásról, a pénzügyi tervezés legnagyobb buktatójáról Vélemény
Így szokj le az impulzusvásárlásról, a pénzügyi tervezés legnagyobb buktatójáról

Elkeserít a bankszámlád egyenlege? Elkezdenél spórolni egy jövőbeli nagyobb kiadásra, de úgy érzed, egyszerűen kifolyik a pénz a kezeid közül? A pénzügyi problémák sok esetben felforgatják az életünket, érzelmileg leterhelnek és hosszabb távon akár lelki és magánéleti problémákat is okozhatnak. A túlköltekezés legtöbbször az impulzusvásárlásnak tudható be. Nehéz feladat leküzdeni, hiszen egy erős függésről van szó, amelyet a modern fogyasztói társadalom csak felerősít, ugyanakkor nem is lehetetlen. Néhány tipp megfogadásával és betartásával visszaszerezhetjük a kontrollt pénzügyeink felett.

2024.02.29
{FOOTER_JS}