Hitel monitor

Nyaralásra és lakásfelújításra nem sajnáljuk a pénzt, fesztiválra annál inkább

Cofidis Hitel Monitor
Cofidis Hitel Monitor
A Cofidis Hitel Monitor országos reprezentatív kutatás szerint a magyarok költései nem csupán két csúcsidőszakra – nyaralás és karácsonyi ajándékozás – koncentrálódnak, hanem több hullámra oszlanak el éves szinten.

Avagy a költekezés pszichológiája

A Cofidis Hitel Monitor országos reprezentatív kutatás szerint a magyarok költései nem csupán két csúcsidőszakra – nyaralás és karácsonyi ajándékozás – koncentrálódnak, hanem több hullámra oszlanak el éves szinten. Ugyan a többségnek (62%) volt vagy lesz idén nyáron valamilyen nagyobb kiadása, de az év eleji fűtési, a tavaszi lakásfelújítási és az őszi iskolakezdési szezonokkal is ugyanúgy számolni kell a családoknak. A kutatás kitért arra is, hogy az a kiadás, amire a legtöbben mondják, hogy szívesen költenek rá és nem sajnálják rá a pénzt, az a nyaralás (28%). Kiderült az is, hogyan éljük meg a költekezést lelkileg, vagyis mit tekintünk jól elköltött pénznek, milyen kiadásoknál jellemző, hogy túlköltekezünk és ezekből miket bánunk meg utólag.

Költekezési csúcsidőszakok

Felmértük, hogy idén milyen kiadásokkal terveznek a magyar családok. Legtöbbeket a nyaralási költségek (28%) érintenek, ezt az iskolakezdés (17%), a lakásfelújítás (17%), majd a ruházati cikkek, kiegészítők vásárlása (13%) követi a sorban, és számottevőek az egészségügyi kiadások (8%) mellett a műszaki cikkekre (8%) és szórakozásra (6%) fordított anyagiak is. Meglepő lehet, de a magyarok nagyobb összegű növekedésről számolnak be a nyári, mint a karácsonyi kiadások esetén. A magyarázat emögött az lehet, hogy ugyan a karácsonyi kiadások jóval többünket érintenek, mégis utazni a magasabb jövedelemmel rendelkező réteg tud, ahol jellemzően nagyobb összegek kerülnek elköltésre.

Amire a legszívesebben költünk

A nyaralás (88%) az a kiadás, amire a legnagyobb megelégedéssel tekintünk, ha pénzköltésről van szó. Ezt követi a szórakozásra (75%), gyerekek táboroztatására (71%), ruházati cikkekre (70%), lakásfelújításra (69%) fordított pénz. Mindezek azt mutatják alapvetően élményekre és maradandó dolgokra szeretünk költeni. Fesztiválra, esküvői ajándékra/részvételre (50%) ehhez képest jóval kevésbé költünk szívesen, ráadásul utólag gyakran megbánjuk. Lakásfelújítás (46%) és nyaralás (38%) esetén fordul elő a leggyakrabban, hogy túlszaladnak a családok az eltervezett költségvetésen. Ugyanakkor ezek azok a kiadások, amelyeket a legkevésbé bánnak utólag.

Ugyan a nyaralási szezon zárul, de a pénztárcánk nem

A 18-69 éves lakosságra igaz, hogy a a júliusi-augusztusi (17-22 %) és a decemberi-januári (47 %) hónapokban többet költ a megszokottnál. Azonban a kutatás friss adatai arról is beszámolnak, hogy egy év alatt kettőnél többször kell nagyobbra nyitnunk a pénztárcánk. Jelentősnek számít az év eleji fűtési (január-február) és a tavaszi lakásfelújítási szezon (március-május) is, előbbinél 12 %-kal, utóbbinál 14 %-kal költünk többet a havi jövedelmünkhöz képest. A szeptemberi iskolakezdési időszak pedig főképp a gyerekes családok számára jelent megterhelést, amikoris átlagosan havi 30 000 forinttal költenek többet. A nyári kiadásokat a döntő többség saját jövedelemből (66%), illetve spórolt pénzből fedezi (58%). A megtakarítások inkább a lakásfelújítás és nyaralás esetében jellemzőek, itt a többség már legalább fél évvel korábban elkezdi a spórolást. 5-ből 1 esetben fordul elő, hogy a családok pénzt kapnak ajándékba – feltehetően a nagyszülők iskolakezdési támogatása, vagy a ballagásra kapott összegek jelenhetnek meg itt.

Túlköltekezés: mit tegyünk, ha már megtörtént?

A legtöbben megtapasztaljuk az évről-évre hasonló időszakokban ismétlődő kiugró költéseket és elkezdünk számolni azzal, hogy ilyenkor többet kell elköltsünk a megszokottnál. Viszont előfordulhat olyan eset, amikor nem jól becsüljük meg a kiadásokat és túlszaladunk a költségvetésen. Ha ez megtörténik, érdemes megtalálni a számunkra legmegfelelőbb fedezeti formát, ami akár lehet külső anyagi segítség igénybevétele, korábban félretett megtakarítás, pénzügyi tartalék vagy pénzintézettől felvehető hitel is. Érdemes eszközként, lehetőségként tekinteni ezekre a megoldásokra, amelyek segítenek a családi kasszát egyensúlyba hozni egy-egy anyagilag megterhelőbb időszak előtt vagy után. Korábbi Hitel Monitor kutatásainkat megvizsgálva arra derült fény, hogy nagyobb összegű költéseket, mint például a kerékpárvásárlást a megkérdezettek héttizede önerőből oldja meg, hitelt erre a célra felvenni 3 százalék tervezett (2017 április). Ugyanezt a kérdést gépjárművásárlás esetén is megvizsgáltuk (2017 januárjában) és az autóvásárlást fontolgatók fele saját megtakarításból (is) fedezte autóját, harmaduk tervezett hitelfelvétellel, személyi kölcsönre pedig tizedük gondolt. 2016-os karácsonyi kutatási adatok szerint a vásárlást az ajándékot adók elsősorban az aktuális havi jövedelemből (63%) tervezték fedezni, 44% kifejezetten ajándékvásárlásra gyűjtött, hitelt 5% tervezett igényelni. 2016 januári kutatásunk pedig a lakást felújítók életébe engedett betekintést: hitelt a lakásfelújítók harmada (34%), személyi kölcsönt 14% tervezett igénybe venni, de még mindig sokan aktuális jövedelemből 46% és korábban erre a célra félretett pénzből 45% tervezték finanszírozni a felújítási munkákat.

*A Cofidis Hitel Monitor kutatásról: Az adatok az Cofidis Hitel Monitor kutatásából származnak, melyet a Cofidis Magyarország megbízásából az NRC Marketingkutató és Tanácsadó Kft. készít 500 fős hibrid mintán (telefonos és online adatfelvétellel) évente négy alkalommal. Az adatok a 18-69 éves magyar lakosságra reprezentatívak.
Cofidis Hitel Monitor

A Cofidis Hitel Monitor kutatásról: az adatok az Cofidis Hitel Monitor kutatásából származnak, melyet az NRC Marketingkutató és Tanácsadó Kft. készít 500 fős mintán online adatfelvétellel évente négy alkalommal. Az adatok a 18-69 éves magyar internetező lakosságra reprezentatívak.

További cikkek
Óvatos ébredezés a pénzügyi téli álomból
Óvatos ébredezés a pénzügyi téli álomból Vélemény
Óvatos ébredezés a pénzügyi téli álomból

2023-ban viszonylagos sötétség borult a háztartásokra pénzügyi szempontból. 2024-ben azonban várhatóan egyre erősebben világít majd a gödörből a felszín felé vezető út fénye. Az ébredezés egyelőre óvatos, ám a kilátások optimizmusra adnak okot az emberek részéről, akik ezzel egyidőben egyre inkább számítanak tudatos tervezőnek pénzügyeiket illetően.

2024.02.29
Idén utazásra költenének leginkább a magyarok
Idén utazásra költenének leginkább a magyarok Kutatás
Idén utazásra költenének leginkább a magyarok

A magyarok 63 százalékának vannak olyan céljai az idei évre, amihez anyagi forrás szükséges. Akik már konkrét összegben gondolkodnak, azok ideálisan mintegy másfél milliót szeretnének költeni, de reálisan 600 ezer forinttal számolnak. A válaszadók több mint fele a pénzügyekben szeretne előrelépést, különösen igaz ez a fiatalokra. A lakásfelújítás sokaknak fontos cél, ám idén a legtöbbet utazásra adnák ki a magyarok -- derült ki a Cofidis Hitel Monitor reprezentatív kutatásából.

2024.02.29
Így szokj le az impulzusvásárlásról, a pénzügyi tervezés legnagyobb buktatójáról
Így szokj le az impulzusvásárlásról, a pénzügyi tervezés legnagyobb buktatójáról Vélemény
Így szokj le az impulzusvásárlásról, a pénzügyi tervezés legnagyobb buktatójáról

Elkeserít a bankszámlád egyenlege? Elkezdenél spórolni egy jövőbeli nagyobb kiadásra, de úgy érzed, egyszerűen kifolyik a pénz a kezeid közül? A pénzügyi problémák sok esetben felforgatják az életünket, érzelmileg leterhelnek és hosszabb távon akár lelki és magánéleti problémákat is okozhatnak. A túlköltekezés legtöbbször az impulzusvásárlásnak tudható be. Nehéz feladat leküzdeni, hiszen egy erős függésről van szó, amelyet a modern fogyasztói társadalom csak felerősít, ugyanakkor nem is lehetetlen. Néhány tipp megfogadásával és betartásával visszaszerezhetjük a kontrollt pénzügyeink felett.

2024.02.29
{FOOTER_JS}