Vélemény

MENNYIRE BEFOLYÁSOLJA A CSOK ÉS A BABAVÁRÓ AZ INGATLANVÁSÁRLÁSI KEDVET?

Van azonban egy fontosabb, és már érezhető vetülete ennek a kérdésnek:

„Mennyire változtatják meg a családi támogatások a párok gondolkozását a lakáspiacon?”

Nagyon.

Ahogy a kutatásban is látszik, a családot tervező párok jobban számolnak a költségeikkel, gondolkoznak életük átalakításán, igyekeznek minden lehetőséget figyelembe venni. Ezeket a gondolatokat csak erősítik a megkapható támogatások és az ezek által kinyíló lehetőségek is csábítóak.

Nem véletlenül szerepel az elsők között a lakás a prioritási listán, az egyik legkézzelfoghatóbb gondolat a „kelleni fog még egy szoba”. De azért azt a párhuzamot is tapasztaljuk, hogy akiknek már van gyerekük, azok könnyebben mondják, hogy „pár évig még elférnek ketten egy szobában”. Azt is látjuk, hogy végül sokkal kevesebben veszik igénybe ezeket a lehetőségeket, de nyilván nem is felel meg mindenki, illetve minden ingatlan a feltételeknek.

Egy külön cikk témája lehet majd a teljes képhez az albérletben élő párok, családok helyzete. Nekik talán a legfontosabbak ezek a konstrukciók, akár egyetlen lehetőségként tekintve erre a saját ingatlanhoz jutáshoz. Az adatokból is látszik, és a piaci tapasztalataink szintén alátámasztják, hogy ha családon belül megoldható a segítség, akkor még mindig ezt részesítik előnyben, ezt érzik biztonságosabbnak. A CSOK és Babaváró konstrukciók hatására azonban már nyitottabbak lettek a pénzügyi megoldások felé az emberek. A megkapható támogatások lehetősége elindítja azt a gondolatmenetet, amit a fogyasztóbarát hitelek kommunikációja csak erősít, így a banki konstrukciók sokkal egyértelműbbek lesznek, elérhetővé, elfogadható alternatívává válnak.

„Na de vajon tudják, hogy mibe vágnak bele?”

Egyre jobban.

Érezzük az ingatlanpiacon is azt a hatást, amit a kutatás is kimutat: nagyobb összeggel terveznek a gyerek születése előtt az emberek, mint amennyi a tényleges költségük végül lesz. Szerencsére ez pozitívan hat ki az ingatlanvásárlásra. Míg gyerek nélkül bátrabban vágnak bele egy magasabb, akár a lehetőségeik határát súroló törlesztőrészletbe is, a gyerekkel járó plusz felelősségtudat megzabolázza ezt a kockázatvállalásukat. Megfontoltabb, átgondolt döntést hoznak így a szülők, mert már nem csupán róluk, kettőjükről van szó.

Egyrészt ez jó irányba billenti a régi devizahitelek miatti „hitel=rossz” gondolkozást, és az emberek lehetőségként tekintenek a hitelre; másrészt a fix kamatozással, és a mai törvényi szabályozással biztonságos keretek között használhatják a hitelkonstrukciókat.

„Tehát hogy lehet felelős döntést hozni költözés kapcsán?”

Ha megvan az a gondolat, hogy a hitel lehet segítség, ahogy a CSOK és a Babaváró is, és ingatlant is akarunk venni, akkor keressünk meg szakembereket. A legfontosabb talán, hogy ezt már a tervezéskor tegyük meg, a szakmai tudásuk itt a legszükségesebb.

Ingatlan kapcsán a leglényegesebb pont, hogy tudnunk kell, milyen költségekkel számolhatunk a következő tíz-húsz évben, arról nem is beszélve, hogy egy jó alkuval milliókat is spórolhatunk. A jó szakember nem mondja meg mit tegyünk, hanem minden szükséges információt a rendelkezésünkre bocsájt, hogy alapos döntést tudjunk hozni, és emellett a legteljesebb képet mutatja meg, nem csak azt mondja, amit szívesen hallunk.

A felmérés rámutat egy fontos tényre, ami egy „kivárási” trend szintjén lassan begyűrűzik a lakáspiacra. Ugyanis a kutatás legnagyobb hányada az 56 százalék. Azaz a lakosság több mint fele bizonytalan az állami támogatásokkal kapcsolatban. Rengeteg élethelyzet adódhat, látjuk, hogy nincs két egyforma ügyfél, nem is kell mindenkinek igénybe venni a babaváró vagy CSOK hitelt, de nem szabad úgy döntést hozni, hogy nem ismerjük a lehetőségeinket és nem tudunk felelősségteljesen választani közülük.

Cikk letöltése (DOC) Cikk letöltése (PDF)
Cofidis Hitel Monitor

A Cofidis Hitel Monitor kutatásról: az adatok az Cofidis Hitel Monitor kutatásából származnak, melyet az NRC Marketingkutató és Tanácsadó Kft. készít 500 fős mintán online adatfelvétellel évente négy alkalommal. Az adatok a 18-69 éves magyar internetező lakosságra reprezentatívak.
A Cofidisről: a Cofidist Franciaországban alapították 1982-ben, székhelye Lille-ben található. Többségi tulajdonosa a Credit Mutuel Bank. Világszerte több mint 5000 munkavállalót foglalkoztat. A Cofidis 9 országban van jelen: Franciaország, Spanyolország, Portugália, Olaszország, Belgium, Csehország, Szlovákia, Lengyelország és Magyarország. A magyar fióktelep 2006-ban kezdte meg tevékenységét személyi kölcsön, áruhitel, adósságrendező hitel és mostanra autófinanszírozási termékeivel. A Cofidis Magyarország egyedisége a távértékesítésben rejlik: telefonos és online hitelügyintézést is kínál ügyfeleinek. A cég az online hitelek specialistájaként törekszik a folyamatos újításra, így 2017-ben úttörőként bevezette a videós azonosítást, majd 2018-ban elindította új fejlesztését, az elektronikus aláírást. Ezeknek a megoldásoknak köszönhetően mára a teljes hiteligénylési folyamat elektronikus úton végezhető el. A Cofidis elkötelezett a felelős hitelezésben, valamint ügyfeleik és munkavállalóik megbecsülésében: ennek bizonyítéka, hogy 2019-ben elnyerte a Great Place to Work illetve a Kiválóság az ügyfélkiszolgálásban díjakat. A Cofidis Csoport a Team Cofidis, profi országúti kerékpáros csapat névadó szponzora és elkötelezett támogatója immár 23 éve. A Team Cofidis a világ legnagyobb országúti kerékpáros versenyének, a Tour de France-nak állandó résztvevője. A hazai Cofidis 2016-tól itthon is elindította kerékpáros programját, amelynek keretein belül sportszponzorációt, rendezvénytámogatást és civil együttműködési programokat valósít meg. További információkért látogassa meg a www.cofidis.hu és a cofidisauto.hu oldalakat.

További cikkek

Vélemény
Az ünnepek árnyoldala
Kutatás
Kevesebb lesz a webshopból vásárolt ajándék idén karácsonykor