Hitel monitor

Jobban félünk a globális felmelegedéstől, mint egy újabb gazdasági válságtól

Cofidis Hitel Monitor
Cofidis Hitel Monitor
A magyarok több mint fele (52%) közvetlenül, több mint tizedük (13%) közvetlen környezetén keresztül tapasztalta meg a 2008-as válság hatását, ami közel harmaduknál (28%) okozott életszínvonal romlást.

*A magyarok több mint fele (52%) közvetlenül, több mint tizedük (13%) közvetlen környezetén keresztül tapasztalta meg a 2008-as válság hatását, ami közel harmaduknál (28%) okozott életszínvonalromlást. Bár bő 10 év távlatából a lakosság körében konszenzus van abban, hogy a válság 2 legfőbb fő oka a devizahitelezés elterjedése (46%) és a túlzott hitelfelvétel (38%) volt, az MNB adatai alapján azonban napjainkban a hitelszerződések száma stabilan növekedik. Ugyanakkor a korábbinál jóval magasabb tudatosság jellemzi a magyarokat a pénzügyi területen, ennek jele, hogy a céloknál a túlköltekezés elkerülése az első helyre került.**

2008-as gazdasági válság értékelése

A teljes magyar lakosság valamivel több, mint felét (52%) érintette személyesen a válság, további 13 százalékukra pedig nem volt hatással, de a közvetlen környezetükre igen. Az idősebb 50-59 éves korosztály körében magasabb a személyes érintettség aránya (72%). A válság a magyar embereket életszínvonal romlás (28%), jövedelem csökkenés (26%), munkahely elvesztése (13%), eladósodás (13%) és egészségügyi probléma (11%) formájában érintette. A krízis kialakulásának legfőbb okai között a devizahitelezés elterjedését (46%) és az emberek túlzott hitelfelvételét (38%) vélik. A nemzetközi körülményeket – ingatlanpiaci válság az USA-ban – ezzel szemben jóval kevesebben (20%) teszik felelőssé, jellemzően a diplomások (37%) és az átlag feletti szubjektív keresettel rendelkezőek (50%) gondolják a határon túli események szerepét sorsdöntőnek.

Ha lenne megtakarításunk, azt is ingatlanba fektetnénk

A magyarok hattizedének vannak megtakarításai: jellemzően 1 millió forint alatti értékben. A legtöbben készpénzben (33%), lakástakarékpénztárban (16%), önkéntes nyugdíjpénztárban (15%) és megtakarítási számlán (11%) tartják félretett pénzüket. De teljesen más a sorrend, ha az a kérdés mibe érdemes ma befektetni. A válaszadók szerint a legnépszerűbb forma – a készpénz mellett – az ingatlan (34%) és az állampapír (27%). Óvatosság jellemez bennünket: a céloknál első helyen nem a megtakarítás, hanem a túlköltekezés elkerülése áll (82%). A biztos családi háttér és az állandó munkahely jelenti a stabilitást (81%, 79%). Költségvetés kimutatást viszont a lakosság épp csak több, mint fele készít (51%). 

A hitelfelvételek száma nő, de mi van a fejekben a hitelekről?

A lakáshitel szerződések száma az elmúlt években jelentősen nőtt: míg 2014-ben 273 844 kihelyezés történt, addig 2018-ban ugyanez a szám 460 518-ra emelkedett, derül ki az MNB adataiból.  A Hitel Monitor historikus adatai is ezt a tendenciát támasztják alá, a hitel felvétel elfogadottsága évről évre nő: a lakásvásárlásra szánt hitel 64-ről 70 százalékra, lakásfelújításra 46-ról  58 százalékra, az autóvásárlásra szánt külső anyagi segítség igénybevételének elfogadottsága pedig 27-ről 46 százalékró növekedett az elmúlt években. Ezzel párhuzamosan a hitelekbe vetett bizalom is nőtt, mára a lakosság közel fele (48%) gondolja úgy, hogy ha alaposan megvizsgálják a feltételeket, nem kell tartaniuk attól, hogy visszafizessék a felvett összeget.**

Új jelenség, hogy nincs egy kifejezett kockázattípus (pl. rejtett költségek, apróbetűs részek, kamatok változása), ami különösen sokakat aggasztana, hanem akiben negatív érzések vannak, általánosságban tart a hitelfelvétel kockázatától (47%). A jövedelem nagyon meghatározó az elfogadás tekintetében: az átlag felett keresők csupán 26 százeléka véli ugyanezt, illetve az összes hiteltípust (lakáshitel, gépjárműhitel, hitelkártya, személyi kölcsön) alig 12 százalékuk véli rizikósnak. Pénzügyekről főként online újságokból tájékozódunk (30%), de az internetes szaklapok (28%), a TV műsorok, híradó (28%) és az ismerősökkel, családtagokkal való beszélgetés is (25%) jó források. Jellemző, hogy akiket érintett a válság azok jobban odafigyelnek (81%). Úgy tűnik tehát, hogy a tájékozottság egyfajta biztonsági stratégiát nyújthat.

Amit vállalunk saját jövedelmünkből

A lakosság három csoportba sorolható az alapján, hogy mit tart biztonságosnak, jövedelmének hány százaléka fordítható hiteltörlesztésre: harmaduknál ez az arány 10%, míg negyedük szerint nem probléma, ha havi bevételük 10-20 %-át különítik el törlesztésre, és szintén negyedük szerint az sem veszélyes, ha 20% fölé nő ez a szám. Ennek némileg ellentmond a Cofidis tapasztalata. A Cofidis ügyfelei átlagosan jövedelmük 28 százalékát fordítják hiteltörlesztésre. A szabadfelhasználású hitelfelvétel szabályozás szerint pedig 50-60% vehető fel a jövedelemből.***

Vajon lesz gazdasági mélyrepülés?

A globális problémáktól való félelmek kérdéskörét vizsgálva a megkérdezettek nem a gazdasági válságot említették első helyen, ezt csupán a harmadik helyre sorolták (59%). Elsőként a természeti erőforrások kimerítése (64%) majd a globális felmelegedés (63%) szerepelt. Ugyan a világszintű problémák jobban aggasztanak bennünket, de a megkérdezettek fele egyetért abban, hogy várható újabb válság néhány éven belül (51%). Azok, akik személyesen tapasztalták meg a krízis hatásait, érthető módon még inkább aggódnak egy újabb kialakulásától (69%). Így nem meglepő, hogy pénzügyi óvatosság jellemez minket: igyekszünk minél előrelátóbbak lenni a pénzügyi döntéseinknél (72%), és megtakarításnál, befeketésnél inkább az alacsonyabb hozamú, biztonságosabb formákat választjuk (54%).

* MNB: A háztartási szektor részére nyújtott hitelállomány összetétele

** Cofidis Hitel Monitor 2011. november; 2012. március; 2012. június; 2018. augusztus; 2018. november; 2019. február felmérés átlagai

*** https://www.mnb.hu/letoltes/tajekoztato-a-tulzott-eladosodas-kockazatairol-2.pdf

A Cofidis Hitel Monitor kutatásról
Az adatok az Cofidis Hitel Monitor kutatásából származnak, melyet az NRC Marketingkutató és Tanácsadó Kft. készít 500 fős mintán online adatfelvétellel évente négy alkalommal. Az adatok a 18-69 éves magyar internetező lakosságra reprezentatívak.

Cofidis Hitel Monitor

A Cofidis Hitel Monitor kutatásról: az adatok az Cofidis Hitel Monitor kutatásából származnak, melyet az NRC Marketingkutató és Tanácsadó Kft. készít 500 fős mintán online adatfelvétellel évente négy alkalommal. Az adatok a 18-69 éves magyar internetező lakosságra reprezentatívak.

További cikkek
Óvatos ébredezés a pénzügyi téli álomból
Óvatos ébredezés a pénzügyi téli álomból Vélemény
Óvatos ébredezés a pénzügyi téli álomból

2023-ban viszonylagos sötétség borult a háztartásokra pénzügyi szempontból. 2024-ben azonban várhatóan egyre erősebben világít majd a gödörből a felszín felé vezető út fénye. Az ébredezés egyelőre óvatos, ám a kilátások optimizmusra adnak okot az emberek részéről, akik ezzel egyidőben egyre inkább számítanak tudatos tervezőnek pénzügyeiket illetően.

2024.02.29
Idén utazásra költenének leginkább a magyarok
Idén utazásra költenének leginkább a magyarok Kutatás
Idén utazásra költenének leginkább a magyarok

A magyarok 63 százalékának vannak olyan céljai az idei évre, amihez anyagi forrás szükséges. Akik már konkrét összegben gondolkodnak, azok ideálisan mintegy másfél milliót szeretnének költeni, de reálisan 600 ezer forinttal számolnak. A válaszadók több mint fele a pénzügyekben szeretne előrelépést, különösen igaz ez a fiatalokra. A lakásfelújítás sokaknak fontos cél, ám idén a legtöbbet utazásra adnák ki a magyarok -- derült ki a Cofidis Hitel Monitor reprezentatív kutatásából.

2024.02.29
Így szokj le az impulzusvásárlásról, a pénzügyi tervezés legnagyobb buktatójáról
Így szokj le az impulzusvásárlásról, a pénzügyi tervezés legnagyobb buktatójáról Vélemény
Így szokj le az impulzusvásárlásról, a pénzügyi tervezés legnagyobb buktatójáról

Elkeserít a bankszámlád egyenlege? Elkezdenél spórolni egy jövőbeli nagyobb kiadásra, de úgy érzed, egyszerűen kifolyik a pénz a kezeid közül? A pénzügyi problémák sok esetben felforgatják az életünket, érzelmileg leterhelnek és hosszabb távon akár lelki és magánéleti problémákat is okozhatnak. A túlköltekezés legtöbbször az impulzusvásárlásnak tudható be. Nehéz feladat leküzdeni, hiszen egy erős függésről van szó, amelyet a modern fogyasztói társadalom csak felerősít, ugyanakkor nem is lehetetlen. Néhány tipp megfogadásával és betartásával visszaszerezhetjük a kontrollt pénzügyeink felett.

2024.02.29
{FOOTER_JS}