Hitel monitor

ÉLET A BABAVÁRÓ HITEL MELLETT

Cofidis Hitel Monitor
2019. III.
Babapárti a magyar lakosság: háromnegyedének vagy van, vagy szeretne a jövőben gyereket, az állami támogatások igénybevételében közel egyharmaduk érintett* és konkrétan lakásra vagy csemetére költenék a kapott pénzt. A gyerekkel felmerülő költségek becslésében óriási különbségek vannak a két csoport között. A jövőbeli szülők egy induló „babacsomagot” 1,2 millió forintra kalkulálnak, ezzel szemben a gyerekesek szerint ez 700 ezer forintnál megáll.

Baba-helyzet itthon

Alapvetően gyerekpártiak a magyarok: vagy van gyerekük (51%) vagy még nincs, de szeretnének (22%). Jellemzően a házasság nem igazán fontos (28%), elég az egy háztartásban élés is (65%). A „tipikus” leendő szülő 2019-ben 40 alatti, legalább középfokú végzettségű, magasabb jövedelemmel rendelkezik és élettársi kapcsolatban él vagy még egyedülálló. Ez összefügg azzal a jelenséggel, hogy kitolódik a gyerekvállalás, mert a szülők először fejezik be az iskolát, azután jöhet csak a családbővítés.

Igaz-e a mondás: „kis gyerek, kis gond – nagy gyerek, nagy gond”?

A jövőbeli szülők a gyereknevelés induló költségeiről jóval nagyobb léptékben gondolkodnak: egy „babacsomagot” (orvos, terhesgondozás, babakelengye, autósülés, hordozó, babakocsi) átlagosan 1,2 millió forintra becsülnek és az anyagilag leghúzósabb időszaknak a csecsemőkort látják. Míg a gyerekesek ennek majdnem felét, 700 ezer forintot kalkuláltak, és ők épp fordítva látják, szerintük iskoláskort elérve kerül majd igazán sokba a gyerek. Az anyagilag legmegterhelőbb tételekben viszont egyetértés van a két csoport között, ezek az iskolai kiadások, a ruházkodás és az iskolán kívüli fejlesztő foglalkozások.

Feltétel-halmok babavárás előtt

A jelenlegi gyerekeseknek szerint a gyerekvállaláshoz nem a szilárd pénzügyi helyzet az első, náluk a biztos munkahely (71%) mellett a határozott elképzelés a gyereknevelésről (74%), a szülők együttélése (64%), a támogató családi, baráti környezet (59%) sorolódnak előre. A jövőbeli szülőknél viszont ezek mellett az anyagi faktorok, a megtakarítás (78%), a külön gyerekszoba (68%) és a saját lakás (63%) is jobban érvényesülnek. A leendő szülők magas elvárásaihoz bizakodó jövőkép is társul, alig akad olyan körülmény, amiről a túlnyomó többség ne gondolná, hogy ne valósulna meg a későbbi gyerekszületésig: ilyen a házasság, a részidős munkalehetőség és egy olyan szintű jövedelem, ami lehetővé teszi lakáshitel felvételét, bébiszitter fizetését. Egy dologban viszont mindkét csoport egyetért: a gyerekvállalás legfontosabb feltétele a szülők közötti stabil párkapcsolat (87%).

Idealizmus vs. racionalizmus

A gyerekesek többségének utólagos bevallása szerint, a legtöbb szükséges körülmény adott volt a gyerek születésekor (67%). Egyedül a megtakarítás (43%), a külön gyerekszoba (48%), a saját lakás (50%) és a részmunkaidős állás (36%) megvalósulásában éreztek némi hiányérzetet a szülők. Saját lakás esetében banki hitelt (33%) és állami támogatást (31%) szinte ugyanolyan sokan veszik/vennék igénybe, mint a család anyagi segítségét (37%). Önálló háztartásba költözéskor és autóvásárláskor egyaránt sokaknál felmerül a banki hitel és a családi támogatás is, míg a családi támogatás különösen fontos forrás a külön gyerekszobánál (20%).

Babaváró és CSOK körkép

Egyelőre kevesen vannak, akik már igénybe vették a CSOK-ot vagy a babaváró hitelt, azonban a gyereket tervezőknél nagy az érdeklődés: minden negyedik-ötödik igénybe venné. Viszont nagy részüknél sok a kérdőjel: 41 százalék még nem döntött, hogy felvenné-e egyáltalán. Az elsődleges finanszírozási cél a lakásvásárlás (58%), de sokan építkezésre, lakásbővítésre fordítanák (38%). Gyerekneveléssel kapcsolatos kiadásokat a válaszadók negyede (23%), meglévő hitel kiváltást 9 százalék, és autóvásárlást 8 százalék jelölt meg. A kedvezményes hitel megtakarításként vagy befektetésként való kamatoztatása csak kis mértékben (6%) van jelen, jellemzőbb a férfiakra, emellett pedig a diplomásokra, a budapestiekre és a magasabb jövedelműekre is.

*saját maga vagy családtagja révén

Cofidis Hitel Monitor

A Cofidis Hitel Monitor kutatásról: az adatok az Cofidis Hitel Monitor kutatásából származnak, melyet az NRC Marketingkutató és Tanácsadó Kft. készít 500 fős mintán online adatfelvétellel évente négy alkalommal. Az adatok a 18-69 éves magyar internetező lakosságra reprezentatívak.

További cikkek
Óvatos ébredezés a pénzügyi téli álomból
Óvatos ébredezés a pénzügyi téli álomból Vélemény
Óvatos ébredezés a pénzügyi téli álomból

2023-ban viszonylagos sötétség borult a háztartásokra pénzügyi szempontból. 2024-ben azonban várhatóan egyre erősebben világít majd a gödörből a felszín felé vezető út fénye. Az ébredezés egyelőre óvatos, ám a kilátások optimizmusra adnak okot az emberek részéről, akik ezzel egyidőben egyre inkább számítanak tudatos tervezőnek pénzügyeiket illetően.

2024.02.29
Idén utazásra költenének leginkább a magyarok
Idén utazásra költenének leginkább a magyarok Kutatás
Idén utazásra költenének leginkább a magyarok

A magyarok 63 százalékának vannak olyan céljai az idei évre, amihez anyagi forrás szükséges. Akik már konkrét összegben gondolkodnak, azok ideálisan mintegy másfél milliót szeretnének költeni, de reálisan 600 ezer forinttal számolnak. A válaszadók több mint fele a pénzügyekben szeretne előrelépést, különösen igaz ez a fiatalokra. A lakásfelújítás sokaknak fontos cél, ám idén a legtöbbet utazásra adnák ki a magyarok -- derült ki a Cofidis Hitel Monitor reprezentatív kutatásából.

2024.02.29
Így szokj le az impulzusvásárlásról, a pénzügyi tervezés legnagyobb buktatójáról
Így szokj le az impulzusvásárlásról, a pénzügyi tervezés legnagyobb buktatójáról Vélemény
Így szokj le az impulzusvásárlásról, a pénzügyi tervezés legnagyobb buktatójáról

Elkeserít a bankszámlád egyenlege? Elkezdenél spórolni egy jövőbeli nagyobb kiadásra, de úgy érzed, egyszerűen kifolyik a pénz a kezeid közül? A pénzügyi problémák sok esetben felforgatják az életünket, érzelmileg leterhelnek és hosszabb távon akár lelki és magánéleti problémákat is okozhatnak. A túlköltekezés legtöbbször az impulzusvásárlásnak tudható be. Nehéz feladat leküzdeni, hiszen egy erős függésről van szó, amelyet a modern fogyasztói társadalom csak felerősít, ugyanakkor nem is lehetetlen. Néhány tipp megfogadásával és betartásával visszaszerezhetjük a kontrollt pénzügyeink felett.

2024.02.29
{FOOTER_JS}