Kutatás

Tovább spórolnának a rezsin a magyarok

A hitelspecialista vállalat negyedéves rendszerességgel vizsgálja a hazai háztartások anyagi helyzettel kapcsolatos várakozásait. A legfrissebb felmérésből kiderül, hogy a magyarok 84 százaléka a jövőben is kihívásokkal teli időszakokra számít, ám tavaly évvégéhez képest kevésbé pesszimista képet fest a -23 ponton álló Cofidis Hitel Monitor családi kassza hangulatindex. A mutató 14 pontos javulásával azonban még így is a Covid-járvány első időszakához hasonlóak az eredmények.

A felmérés továbbá azt vizsgálta, hogyan alakultak a magyar háztartások tervei és céljai az elmúlt három évben. Bár a válaszadók mintegy 12 százaléka azt vallotta, hogy semmilyen tervet nem dédelgetett, toronymagasan vezet célként a lakásfelújítás és otthonteremtés, a kicsit kényelmesebb életet ígérő szórakoztatóelektronikai eszközök modernizálásának vágya pedig fej-fej mellett halad a háztartási nagygépek cseréjével.

Fontos elvárás, hogy gazdaságos legyen

Az elmúlt évek válságai és pénzügyi kihívásai átrendezték a fontossági sorrendet: egyre több magyar háztartásban középpontba kerültek a rezsiszámlák csökkentését szolgáló megtérülő befektetések. A friss adatok szerint tavaly július óta 10 százalékkal emelkedett azok száma, akik már szívesen költenének energiahatékonysági korszerűsítésre otthonukban.

Hiányos a családi kassza

A tervek megvalósítását hátráltatták az infláció nyomán megnövekedett kiadások. A magyarok közel negyede állítja, hogy kényelmesen kijön a jövedelméből. Ugyanakkor a válaszadók háromnegyedének hiányos a családi kasszája. Ez a hiány a többségnek havi szinten mintegy 200 000 forintot jelent – ennyi kellene még pluszban a kényelmes élethez. Az élelmiszerárak hónapok óta tartó folyamatos emelkedése megjelenik a konyhapénzre fordítható összegben, tavaly júliushoz képest 35 000 forinttal többet költenek erre a megkérdezettek havonta.

Növekvő tudatosság, megtérülő befektetések

A rengeteg bizonytalanság ellenére a magyarok negyede a legtöbb tervét meg tudta valósítani. Ugyanakkor több mint felük inkább elhalasztotta, 17 százalékuk pedig feladta terveit az elmúlt években. A Cofidis Hitel Monitorból kiderül, hogy óvatosak lettek a magyarok, 59 százalékuk szerint érdemes várni a tervezett hitelekkel. Ugyanakkor egyötödük most is úgy véli: megéri hitel segítségével megvalósítania az adott beruházást, ha olyasmibe fekteti a pénzt, ami visszahozza az árát.A felmérés adataiból kiderül, hogy akik az elmúlt 3 évben már terveztek az adott megtérülő befektetéssel, azok fűtéskorszerűsítésbe (45%), szigetelésbe (34%), illetve napelemrendszer telepítésébe (28%) fogtak bele.

Zöld szempontok előtt vezet a spórolás mint cél

Az energiatakarékos megoldások esetében a környezettudatosság kérdését beelőzi a spórolás. A magyarok számára a valódi motiváció, hogy minél nagyobb összeget takarítsanak meg: 13 százalékuknak csak ez számít, 40 százalékuk pedig, bár figyelembe veszi a fenntarthatósági megfontolásokat, lényegesebbnek tartja, hogy a korszerűsítéseknek köszönhetően kevesebbet költsön.

Kevesen váltottak elektromos autóra

A zöld törekvések az autóvásárlás során is mérsékelten kerültek előtérbe. Az elmúlt 3 évben a 18-69 évesek 36 százalékánál szerepelt a tervek között autóvásárlás, harmaduk meg is valósította elképzelését. 20 százalék volt azok aránya, akik valamilyen alternatív meghajtású gépjármű (elektromos, (plug in) hibrid) beszerzésében gondolkodtak, de a tényleges vásárlók csupán 10 százaléka döntött valóban ilyen modell mellett.

Cofidis Hitel Monitor – hitelfelvételi kedv
- A magyarok 9 százaléka tervez hitelt felvenni a következő egy évben. A legkedveltebb hiteltípus továbbra is a személyi kölcsön, ennek eredményeit a Magyar Nemzeti Bank januári hitelpiaci adatai is alátámasztják. Az átlagos tervezett hitelösszeg 1 169 000 Ft.
- A leggyakoribb hitelcélok a lakásvásárlás (33%) és a lakásfelújítás (30%), harmadik helyen az autóvásárlás áll (22%).

Cikk letöltése (DOC) Cikk letöltése (PDF)
Cofidis Hitel Monitor

A Cofidis Hitel Monitor kutatásról: az adatok az Cofidis Hitel Monitor kutatásából származnak, melyet az NRC Marketingkutató és Tanácsadó Kft. készít 1000 fős mintán online adatfelvétellel évente négy alkalommal. Az adatok a 18-69 éves magyar internetező lakosságra reprezentatívak.

További cikkek

Vélemény
Élet a változó időkben – 5 tipp a tudatos tervezéshez
Vélemény
Nyerésre áll a józan paraszti ész