Hitel Monitor

Spórolósan készülnek a magyarok a karácsonyra

Cofidis Hitel Monitor
Cofidis Hitel Monitor
Ünnepi kiadásokra 100 000 forinttal terveznek idén a magyarok, aki pedig ajándékot is vesz, 47 500 forintos keretben gondolkodik. A múlt évhez képest 13 százalékkal esett vissza az ajándékozási kedv. A növekvő élelmiszerárak miatt a háztartások közel felében minél kedvezőbb árú, kevésbé márkás alapanyagok kerülnek majd a kosárba a nagybevásárláskor, hogy a megszokott karácsonyi menüvel lepjék meg szeretteiket. Igazi zöld fenyő kevés család otthonát díszíti majd, a többség ugyanis már műfenyőt állít – derült ki a Cofidis Hitel Monitor reprezentatív kutatásból.

Így futunk neki az ünnepi szezonnak

A tavalyi karácsonyhoz képest visszafognák költéseiket a magyarok, 35 százalékuk szeretné még kevesebből megúszni az év végét. A legtöbben 100 000 forinttal terveznek az ünnepekre, ebből szeretnék kigazdálkodni az ajándékokat és a menü hozzávalóit is. A felnőtt lakosság 18 százaléka azonban egyáltalán nem fog költeni a karácsonyra.

 

A magyarok 20 százaléka állítja, hogy kényelmesen kijön a jövedelméből. Ugyanakkor a válaszadók négyötödének hiányos a családi kasszája. Ez a hiány havi szinten a többségnek mintegy 200 000 forintot jelent – ennyi kellene még pluszban a kényelmes élethez. Különösen látványos a változás a fiatalok körében: míg márciusban a 18-29 évesek 45 százaléka látta úgy, hogy kényelmesen megél, októberre ez az arány már 15 százalékra csökkent.

Az élelmiszerárak 40 százalékos[1] emelkedése hatványozottan megjelenik a konyhapénzre fordítható összegben is. Július óta átlagosan 30 000 forinttal többet költenek a megkérdezettek konyhapénzre, és a következő hónapokban további drágulásra számítanak. Míg jelenleg átlagosan 142 000 forintot költenek erre az emberek, úgy vélik, néhány hónapon belül akár 200 000 forint feletti összegbe is kerülhet majd ugyanaz a fogyasztói kosár.

Bár a Cofidis Hitel Monitor kutatás szerint a nehezebb anyagi körülmények ellenére nem nőtt azok aránya, akik hitelt terveznek felvenni a karácsonyi költések fedezésére, a bevételek és kiadások egyensúlyban tartása jelenleg a negyedik legnépszerűbb hitelcél a személyi kölcsönök esetében.

Cofidis Hitel Monitor – hitelcélok

·       A magyarok 11 százaléka tervez hitelt felvenni a következő egy évben. A legnépszerűbb hiteltípus a személyi kölcsön, az átlagos hitelösszeg 1,2 millió Ft.

·       A leggyakoribb hitelcélok a lakásvásárlás és a lakásfelújítás (32-32%), harmadik helyen az autóvásárlás áll (22%). Ugyanakkor a hitelt felvenni szándékozók 11 százaléka a családi kassza egyensúlyban tartására, 5 százaléka pedig a rezsiszámlák kifizetésére költené a pénzt.

·       Az elmúlt negyedévben 6 százalékkal emelkedett azok száma, akik a hitelfelvétel lehetőségét vésztartalék képzése miatt tartják elképzelhetőnek.

Nincs karácsony (mű)fenyő nélkül!

Van, ami nem megy ki a „divatból”: a magyarok kétharmada idén is állít karácsonyfát. Ahol lesz fa, ott az otthonok több mint felében már műfenyőt díszítenek. Vágott fenyőt a magyarok 30 százaléka vesz, 10 százaléka pedig földlabdás verziót választ. A fenyőre legtöbben 10 ezer forint körüli összeget szánnak, az ünnepi dekoráció másodlagos: a magyarok 73 százaléka idén egyáltalán nem költ erre.

 

Ennyit költenek a magyarok ajándékra

Évről évre kevesebb ajándék gyűlik a karácsonyfa alatt: a 2019-es 78 százalékról idén 58 százalékra csökkent azok száma, akik ajándékot vásárolnak, egyharmaduk pedig nem is tervez ezzel.Azok, akik szeretnék meglepni családjukat, barátaikat, átlagosan 47 500 forintos keretben gondolkodnak, míg 2021-ben ez az összeg átlagosan mintegy 35 800 forint volt. Hiába törekednek tehát a magyarok a karácsonyi költségek visszafogására, mégis úgy látszik, mélyebben a zsebükbe fognak nyúlni, mint tavaly.

A kutatásból kiderül, hogy a november a karácsonyi ajándékvásárlás legfőbb szezonja, 50 százalék ekkor kezdi el megvenni a meglepetéseket, és jellemzően 4-6 embert terveznek megajándékozni. A slágertermékek között a top3-ban továbbra is megtalálhatók az illatszerek, a ruhanemű és a könyv.

Mivel a tavalyi karácsonyra már kevésbé nyomta rá a bélyegét a koronavírustól való félelem, ezért szívesebben vásároltak a magyarok az üzletekben, mint az online térben. Úgy tűnik, idén ez a tendencia megtörni látszik: a felnőtt lakosság körében az ajándékot adók 55 százaléka előnyben részesíti a neten, webshopból való vásárlást.

Hagyományos fogások, de takarékosan

Megjelenik a takarékosság a menüsorban, ugyanis a magyarok 46 százaléka minél olcsóbb alapanyagokból szeretné a karácsonyi asztalra varázsolni a család kedvenceit. Ez azonban nem feltétlenül jelenti azt, hogy mást sütne-főzne, mint a korábbi években, egyharmaduk nem változtat a megszokott, jól bevált ünnepi menün.

A Cofidis Hitel Monitor kutatásból az is kiderült, hogy szűkebb körben telnek majd az ünnepek. Kevesebben indulnak rokonlátogatóba: a magyarok 39 százaléka látja csak úgy, hogy fogad majd vendégeket, 41 százalékuk pedig már októberben úgy gondolta, nem látogatja meg rokonait, ismerőseit. 2021-hez képest ez 14 százalékos emelkedés, melyben szerepet játszhat, hogy aki vendégségbe megy, az ajándékot is vinne magával.

Ünnepi ízek

A hozzávalókat tekintve a hal még mindig vezeti a listát, minden második családnál terítékre kerül. Pedig az idei aszályos nyár miatt kevesebb van belőle, emiatt legalább 30-40 százalékos drágulást vetítenek előre a halgazdaságok. A karácsonyi kedvencek listáján a második hely a sertéshúsnak jutott, melyet igazi téli kedvencek: a dió és a mák követ.

[1] KSH,  https://www.ksh.hu/docs/hun/xftp/gyor/far/far2210.html, 2021. októberéhez viszonyítva

Cofidis Hitel Monitor

A Cofidis Hitel Monitor kutatásról: az adatok az Cofidis Hitel Monitor kutatásából származnak, melyet az NRC Marketingkutató és Tanácsadó Kft. készít 500 fős mintán online adatfelvétellel évente négy alkalommal. Az adatok a 18-69 éves magyar internetező lakosságra reprezentatívak.

További cikkek

Nincs karácsony hitel nélkül?

Nincs karácsony hitel nélkül? Vélemény

Nincs karácsony hitel nélkül?

Az elmúlt évek inflációja komolyan megterhelte a magyar háztartások pénztárcáját. A 2023-as év során az árak átlagosan 17,6 százalékkal emelkedtek a KSH adatai szerint, és bár idén az inflációs ráta várhatóan 4,5 százalék körülire csökkenhet, a megélhetési költségek még mindig magas szinten állnak. Az év utolsó hónapjaiban, különösen a november-decemberi időszakban, az ünnepek és az akciók (mint például a Black Friday) további kiadásokra ösztönzik a fogyasztókat, ami tovább növeli a pénzügyi terheket.

2024.11.07

Mintegy 100 ezer forintot szánnak a magyarok az idei karácsonyra

Mintegy 100 ezer forintot szánnak a magyarok az idei karácsonyra Kutatás

Mintegy 100 ezer forintot szánnak a magyarok az idei karácsonyra

Az ünnepekre átlagosan 102 ezer forintos kerettel számolnak a magyarok, akik pedig ajándékoznak, 46 ezer forintot költenének a meglepetésekre. Igazi zöld fenyő kevés család otthonát díszíti, a többség ugyanis már műfenyőt állít. A karácsonyi nagybevásárlást intézők 74 százaléka az ünnepi falatokhoz is szívesen választ majd saját márkás élelmiszereket – derült ki a Cofidis Hitel Monitor reprezentatív kutatásából.

2024.11.07

Jobb adni, mint kapni - avagy 4 tipp, hogy a karácsonyi ajándékozás örömmel teljen

Jobb adni, mint kapni - avagy 4 tipp, hogy a karácsonyi ajándékozás örömmel teljen Vélemény

Jobb adni, mint kapni - avagy 4 tipp, hogy a karácsonyi ajándékozás örömmel teljen

Ahogy közeleg az advent, egyre izgatottabban várjuk a karácsony ünnepét. Csakhogy a várakozás sokszor nemhogy örömmel, de rengeteg stresszel párosul. Tényleg jobb adni, mint kapni? Tippjeink segítségével bebizonyítjuk: van megoldás arra, hogy kiiktassuk a stresszfaktort, és ne csak a gyerekek számára legyen igazán meghitt a szeretet ünnepe.

2024.11.07