Hitel monitor

Minden második magyar előre készül a fűtési szezonra

Cofidis Hitel Monitor
2023. III.
A magyarok 53 százaléka számít még idén ősszel nagyobb extra kiadásra. A háztartások pénzügyeit a fűtési szezonra való felkészülés mellett a magasabb fizetéssel kecsegtető munkahelyváltási tervek határozzák meg, mely a 30 év alatti dolgozó generáció közel egyharmadát foglalkoztatja – derült ki a Cofidis Hitel Monitor friss reprezentatív kutatásából.

A hitelspecialista vállalat harmadik negyedéves felmérése során a szezonális költésekkel kapcsolatos várakozásokat vizsgálta. Az 1000 fős mintán végzett kutatás eredményei alapján a lakosságnak már kettőnél többször kell nagyobbra nyitni a pénztárcát az év során. Habár a legtöbben karácsonykor és a nyári szezonban lépik túl a szokásos havi keretüket, az őszi kiadások szintén megterhelik az amúgy is hiányos családi kasszát. A magyarok 53 százaléka számít még idén ősszel jelentős extra kiadásra: a legnagyobb tételeket a ruházati cikkek, az iskolakezdés, a lakásfelújítás, az utazás és az egészségügyi kezelések jelentik.

 

Már ketyeg a rezsióra!

A Cofidis Hitel Monitor felmérés rámutat: a magyarok mintegy negyede gondolja úgy, hogy a múlt évhez képest az idei fűtési szezonban többet kell majd kigazdálkodnia, átlagosan 124 ezer forinttal. Erre a lakosság több mint fele előre készül: takarékoskodik a rezsiszámlára (14%), előre megvásárolja a tüzelőt (19%), illetve már most is átalányt fizet (28%).

Tudatos rezsicsökkentésre készül a következő egy évben a 18-69 évesek 62 százaléka. Ezen belül közel harmaduk úgy spórol majd, hogy alacsonyabb hőmérsékletre fűti fel a lakást, ötödük pedig energia- és víztakarékosabb háztartási gépeket, berendezéseket vásárol. Már az elmúlt évben is sokan próbáltak faragni a kiadásokon otthonuk modernizálásával: a magyarok 19%-a energiatakarékos világításra váltott, korszerű háztartási gépeket szereztek be (9%), valamint jól szigetelő új nyílászárókra cserélték a régieket (8%). Jól látszik, hogy slágerterméknek számítottak a háztartási gépek az elmúlt egy évben, ez a termékkör 42 százalékos részesedéssel vezeti az áruhitelcélok listáját.

 

Családi kassza

Az eredményekből kiderül: a háztartások májushoz képest kevésbé borúlátóan vélekednek az anyagi helyzetükről, ám továbbra is -20 ponton áll a Cofidis családi kassza hangulatindex mutatója.

Megérezte a magyarok pénztárcája az áremelkedések hatását: tavaly júliushoz képest 50 ezerrel több, mintegy havi 200 ezer forint hiányzik a családi kasszából. Csupán 25 százalékuk állítja, hogy kényelmesen kijön a jövedelméből, a válaszadók háromnegyedének több bevételre lenne szüksége.

Úgy tűnik, a kormányzati intézkedések némileg képesek enyhíteni a családi kassza hiányát: a már hidegélelmiszer-vásárlásra is felhasználható SZÉP-kártya az érintett háztartások 17 százaléka szerint könnyít jelenlegi helyzetén. Negyedük pedig használta már az online árfigyelő rendszert, és a használók 43 százaléka ennek alapján dönti el, melyik üzletbe megy bevásárolni.

Munkahelyváltás még idén, nagyobb fizetésért

A havi megélhetés emelkedő költségei átírták a munkahelyekkel kapcsolatos elvárásokat. Még idén a munkavállalók egyhatoda tervez váltani a magasabb kereset reményében – főleg a 30 év alattiak „lépnének”, közöttük az arány 29 százalék. Meglepő módon a 18-69 éves munkavállalók 64 százaléka választaná a többet fizető munkahelyet még akkor is, ha ez nem felel meg az eddigi képzettségüknek vagy szakmai tapasztalatuknak.

Cofidis Hitel Monitor – hitelfelvételi kedv

·         A magyarok 10 százaléka tervez hitelt felvenni a következő egy évben. A legkedveltebb hiteltípus továbbra is a személyi kölcsön.

·         Akik elképzelhetőnek tartják a nem lakáscélú hitelfelvételt, azok átlagosan 1 280 000 forintot vennének fel.

·         A következő 3 hónap leggyakoribb hitelcéljai a lakásvásárlás (32%) és a lakásfelújítás (30%). A magyarok 14 százaléka még idén szeretne lakásfelújításba fogni, átlagosan 1 950 000 forintot szánnának erre.

Cofidis Hitel Monitor

A Cofidis Hitel Monitor kutatásról: az adatok az Cofidis Hitel Monitor kutatásából származnak, melyet az NRC Marketingkutató és Tanácsadó Kft. készít 500 fős mintán online adatfelvétellel évente négy alkalommal. Az adatok a 18-69 éves magyar internetező lakosságra reprezentatívak.

További cikkek
Óvatos ébredezés a pénzügyi téli álomból
Óvatos ébredezés a pénzügyi téli álomból Vélemény
Óvatos ébredezés a pénzügyi téli álomból

2023-ban viszonylagos sötétség borult a háztartásokra pénzügyi szempontból. 2024-ben azonban várhatóan egyre erősebben világít majd a gödörből a felszín felé vezető út fénye. Az ébredezés egyelőre óvatos, ám a kilátások optimizmusra adnak okot az emberek részéről, akik ezzel egyidőben egyre inkább számítanak tudatos tervezőnek pénzügyeiket illetően.

2024.02.29
Idén utazásra költenének leginkább a magyarok
Idén utazásra költenének leginkább a magyarok Kutatás
Idén utazásra költenének leginkább a magyarok

A magyarok 63 százalékának vannak olyan céljai az idei évre, amihez anyagi forrás szükséges. Akik már konkrét összegben gondolkodnak, azok ideálisan mintegy másfél milliót szeretnének költeni, de reálisan 600 ezer forinttal számolnak. A válaszadók több mint fele a pénzügyekben szeretne előrelépést, különösen igaz ez a fiatalokra. A lakásfelújítás sokaknak fontos cél, ám idén a legtöbbet utazásra adnák ki a magyarok -- derült ki a Cofidis Hitel Monitor reprezentatív kutatásából.

2024.02.29
Így szokj le az impulzusvásárlásról, a pénzügyi tervezés legnagyobb buktatójáról
Így szokj le az impulzusvásárlásról, a pénzügyi tervezés legnagyobb buktatójáról Vélemény
Így szokj le az impulzusvásárlásról, a pénzügyi tervezés legnagyobb buktatójáról

Elkeserít a bankszámlád egyenlege? Elkezdenél spórolni egy jövőbeli nagyobb kiadásra, de úgy érzed, egyszerűen kifolyik a pénz a kezeid közül? A pénzügyi problémák sok esetben felforgatják az életünket, érzelmileg leterhelnek és hosszabb távon akár lelki és magánéleti problémákat is okozhatnak. A túlköltekezés legtöbbször az impulzusvásárlásnak tudható be. Nehéz feladat leküzdeni, hiszen egy erős függésről van szó, amelyet a modern fogyasztói társadalom csak felerősít, ugyanakkor nem is lehetetlen. Néhány tipp megfogadásával és betartásával visszaszerezhetjük a kontrollt pénzügyeink felett.

2024.02.29
{FOOTER_JS}