Hitel monitor

Koronavírus: a digitális átállás már nem nyitottság kérdése

Cofidis Hitel Monitor
2020. I.
A koronavírus 1 hónap alatt feje tetejére állította a digitalizációhoz fűződő viszonyunkat: míg a Cofidis Hitel Monitor kutatása szerint februárban minden második honfitársunk offline, hagyományos csatornákon intézte ügyeit, elzárkózott az új technológiai megoldások elől, valamint harmadunk elutasította az online hitelügyintézést, addig valószínűleg mára hozzáállásunk is jelentős fordulatot vett.

Budapest, 2020.04.08. - Pár hét alatt megtörtént az ország „digitális átállása”, a kérdés az, hogy ez vajon a krízis után is így marad-e.

Digitális ügyintézés: fifti-fifti

A 2018-as Cofidis Hitel Monitor eredményei szerint a magyarok háromnegyedét jellemzi a technológiai érettség, fontosnak tartva a digitális fejlődéssel való lépéstartást. Viszont a lakosság egyharmada értett egyet, azzal a vélekedéssel, hogy nem szeretne alkalmazkodni a digitális újdonságokhoz. 2019-ben, egy évvel későbbi kutatás szerint „digitális kényelmesség” lett úrrá rajtunk. Nyolcvan-kilencven százalékunk gondolta úgy, hogy a digitalizáció kényelmesebbé és jobbá teszi az élet számos területét: tájékozódást, kapcsolattartást, filmnézést, zenehallgatást, közlekedést, tanulást, banki-, hivatalos- és pénzügyek intézését. De majdnem ugyanekkora arányban volt, a bizalmatlanság is bennünk afelől, hogy a digitális fejlődés rengeteg veszélyt tartogat még.

A hibrid a nyerő

A friss, 2020 februári kutatás szerint a technológiai ismeretek szempontjából a lakosság körében kevésbé érettek táborában gyakori jelenség, hogy sokan nem elég magabiztosak, úgy érzik az új szolgáltatásokban sok még a kockázat, a hibalehetőség (46%). A felmerülő félelmeket tompítják az ún. „hibrid” megoldások, amelyeknél a személyes ügyintéző jelen van a digitális térben, végigkísérve a felhasználót a teljes folyamaton. A felmérés alapján még a teljesen elutasítók is nyitnának az online hitelügyintézés irányába, ha tudnák, hogy kérdés, elakadás esetén bármikor kérhetik ügyintéző segítségét (54%).

Online hitelügyintézés: speciális terület

Pénzügyeink virtuális kezelése egy összetett folyamat, amelyben a digitális kompetenciák mellett magas bizalomra is szükség van. Valószínűleg ezzel magyarázható, hogy korábban az elutasítás mögött húzódó legerősebb ok, hogy a hitelfelvételt egyszerűen túl komoly dolognak tartjuk ahhoz, hogy online intézzük (68%). Sőt az online csatorna elutasítóinak többsége a telefonos ügyintézéstől is elzárkózott. Úgy tűnik tehát, hogy nem konkrétan az online felülettel van problémánk, hanem inkább bármilyen „nem személyes” ügyintézési móddal szemben érzünk így. „Mivel a koronavírus az online térbe kényszerítette a hitelügyintézést is, ezek az arányok várhatóan drasztikusan meg fognak változni az előttünk álló hónapokban, ugyanakkor ahhoz, hogy a digitalizáció szempontjából kevésbé érett emberek is jó tapasztalatokat szerezzenek, kiemelten fontos szerepe van tanácsadóinknak, akik igény esetén végigkísérik ügyfeleinket a teljes online folyamaton” – mondta el Holló Bence, a Cofidis Magyarországi Fióktelepének vezetője. „Véleményem szerint a mostani nagyon magas fokú digitális életforma nem tartható fenn hosszú távon, a járvány elmúltával az emberek részben vissza fognak állni az offline csatornák használatára, de az biztos, hogy nagyon meg fog nőni az online térbe vetett bizalom.” – tette hozzá az ügyvezető.

Új éra: globális változások küszöbén

A kutatásból kiderült, hogy a járvány előtt a magyarokat nem igazán hozták lázba a pénzügyi technológiai újdonságok. Kevesebb, mint egyötödünk (18%) szeretett volna első lenni új termék kipróbálásban. Ugyanakkor vannak területek, amelyekre a koronavírus előtt is pozitívan reagáltunk: ilyen például az elektronikus aláírás (59%), az pénzügyi ügyintézés nyomon követése online (58%) és a mobiltelefonnal történő érintős fizetés (57%). Az igazán innovatív fintech megoldások - mint a virtuális pénz, a tenyeres fizetés, a hangalapú, hanggal irányítható funkciók (keresés, vásárlás), valamint a chatbot vagy videóchat alapú ügyintézés – a lakosság kevesebb, mint negyven százalékát érdekelték februárban. Az ő arányuk egész biztosan nőni fog az előttünk álló hónapok során.

Cofidis Hitel Monitor

A Cofidis Hitel Monitor kutatásról: az adatok az Cofidis Hitel Monitor kutatásából származnak, melyet az NRC Marketingkutató és Tanácsadó Kft. készít 500 fős mintán online adatfelvétellel évente négy alkalommal. Az adatok a 18-69 éves magyar internetező lakosságra reprezentatívak.

További cikkek
Óvatos ébredezés a pénzügyi téli álomból
Óvatos ébredezés a pénzügyi téli álomból Vélemény
Óvatos ébredezés a pénzügyi téli álomból

2023-ban viszonylagos sötétség borult a háztartásokra pénzügyi szempontból. 2024-ben azonban várhatóan egyre erősebben világít majd a gödörből a felszín felé vezető út fénye. Az ébredezés egyelőre óvatos, ám a kilátások optimizmusra adnak okot az emberek részéről, akik ezzel egyidőben egyre inkább számítanak tudatos tervezőnek pénzügyeiket illetően.

2024.02.29
Idén utazásra költenének leginkább a magyarok
Idén utazásra költenének leginkább a magyarok Kutatás
Idén utazásra költenének leginkább a magyarok

A magyarok 63 százalékának vannak olyan céljai az idei évre, amihez anyagi forrás szükséges. Akik már konkrét összegben gondolkodnak, azok ideálisan mintegy másfél milliót szeretnének költeni, de reálisan 600 ezer forinttal számolnak. A válaszadók több mint fele a pénzügyekben szeretne előrelépést, különösen igaz ez a fiatalokra. A lakásfelújítás sokaknak fontos cél, ám idén a legtöbbet utazásra adnák ki a magyarok -- derült ki a Cofidis Hitel Monitor reprezentatív kutatásából.

2024.02.29
Így szokj le az impulzusvásárlásról, a pénzügyi tervezés legnagyobb buktatójáról
Így szokj le az impulzusvásárlásról, a pénzügyi tervezés legnagyobb buktatójáról Vélemény
Így szokj le az impulzusvásárlásról, a pénzügyi tervezés legnagyobb buktatójáról

Elkeserít a bankszámlád egyenlege? Elkezdenél spórolni egy jövőbeli nagyobb kiadásra, de úgy érzed, egyszerűen kifolyik a pénz a kezeid közül? A pénzügyi problémák sok esetben felforgatják az életünket, érzelmileg leterhelnek és hosszabb távon akár lelki és magánéleti problémákat is okozhatnak. A túlköltekezés legtöbbször az impulzusvásárlásnak tudható be. Nehéz feladat leküzdeni, hiszen egy erős függésről van szó, amelyet a modern fogyasztói társadalom csak felerősít, ugyanakkor nem is lehetetlen. Néhány tipp megfogadásával és betartásával visszaszerezhetjük a kontrollt pénzügyeink felett.

2024.02.29
{FOOTER_JS}