Hitel monitor

Egyre korábban kezdődik a karácsonyi szezon

Györke Ádám
eMAG marketing igazgató
2018. IV.
Idén sokan maguk készítenek ajándékokat, és inkább csak alapanyagot vásárolnak ehhez. Többet költünk, mint korábban.

A kereskedők szempontjából a legforgalmasabb időszak a karácsonyi szezon, mely évről-évre rengeteg embert érint. Az eMAG a tavalyi évben forgalmának több, mint 30%-át realizálta november negyedik péntekje és karácsony között. Az ajándékok után eredők aránya számottevően nem változott a korábbiakhoz képest, a Cofidis Hitel Monitor  felmérés adatai (a 18-69-es korosztály mintegy 80 százaléka tervez karácsonyi ajándékot vásárolni vagy készíteni) egybecsengenek az eMAG rendelkezésére álló adataival és felméréseivel. Az ajándékozók átlagosan 30-40 ezer forintot költenek ilyenkor a boltokban. A szezont hagyományosan a Black Friday nyitja, az akcióban részt vevők 83 százaléka karácsonyi ajándékokra vadászik majd, ám hiába ismeri Magyarországon a városi és agglomerációban lakó 18-59-es korosztály 87%-a* a lehetőséget, sokan sokféleképpen értelmezik és más-más időpontokban tartják.

Túl sok időpontban tartanak Fekete Pénteket

Fontosnak tartom megemlíteni, hogy az eredeti Black Friday időpontja a hálaadást követő péntek, és bár sok kereskedő itthon is tartja ezt az időpontot, mások akár   hetekkel is előrébb hozzák a saját akciójukat. A hatalmas kedvezményekkel kecsegtető hirdetések közepette emiatt a több külön időpont miatt a fogyasztók nehéz helyzetbe kerülnek, az utolsó kereskedő akciójának végéig nem lehetnek ugyanis biztosak abban, hogy tényleg a legjobb áron vásároltak. Éppen emiatt a lakosság 16 százaléka járt már úgy, hogy csak a vásárlás után vette észre, ugyanazt a terméket máshol olcsóbban megkaphatta volna és több, mint fele (57%) véli úgy, hogy a kereskedők sok esetben megtévesztik a vásárlókat – derül ki a Hitel Monitor kutatásból.

Az eMAG következetesen a Black Friday hivatalos napján tartja a Fekete Pénteket, így nálunk a termékek 85 százaléka november 23-án lesz a legolcsóbb az évben, tehát árral vagy akcióval megtévesztett vásárlóink biztosan nem lesznek és ezen a napon valóban a legjobb áron juthatnak hozzá a kiválasztott termékekhez.

Másképp vásárlunk, mint régen

Az online vásárlók szokásai az elmúlt években megváltoztak, a tavalyi Black Friday alkalmával már az eMAG webshop látogatóinak több mint 55 százaléka mobileszközről érkezett. A fogyasztók a nagy kedvezményekre hajtanak, miközben egyre jobb specifikációval rendelkező termékeket vásárolnak. Az eMAG-nál tavaly az átlagos vásárlói kosárérték elérte az 54 ezer forintot, ami hatalmas ugrás volt 2016-hoz képest, mintegy 30 ezer forinttal költöttek többet átlagosan a vevők. Tavaly 235 ezer terméket adtunk el egy nap alatt, idén az eMAG egymillió akciós áruval készül, jelentős értékesítési növekedést vár.

A piac jelentős része stagnálásra, vagy egyenesen visszaesésre számít az elnyújtott és különböző időpontokban tartott Black Friday miatt, az eMAG mégis arra számít, hogy az eredeti időpontban, az eredeti szellemiségnek megfelelően kialakított kedvezmények több, mint 6 milliárd forint forgalmat és 15 százalékos növekedést hoznak majd a vállalatnak idén.
Az eMAG vásárlási statisztikái ezzel szemben a háztartási kisgépeket hozták az első helyre a webáruház tavalyi szezonnyitó akciójában, ezeket a háztartási cikkek és otthon kategória termékei követték, de 12 604 TV is gazdára talált a 2017-es Fekete Pénteken. A ruházati termékek az eMAG-on éppen csak befértek a TOP10-be.

Black Friday napján műszaki cikkeket és karácsonyi ajándékokat is vásárlunk

Black Friday napján az emberek az ajándékok mellett műszaki cikkeket is szívesen vásárolnak az igen kedvező árak hatására, ám ezeknek csak egy részét szerzik be ajándékozási céllal, ennek megfelelően például az okostelefon, amely a Fekete Péntekek egyik sztárkategóriája (22%), a karácsonyi listán mindössze a 15. helyen szerepel, alig 8 százalékkal. Jó példa még a konyhai nagygépek kategóriája, amiből Black Friday akcióban 13 százalék tervez vásárlást, ilyesmit viszont mindössze 4 százalék kíván megtartani karácsonyig. A Black Friday akciókban komoly szerepet vállaló online boltok hagyományosan elektronikai cikkekkel vetették meg a lábukat a hazai piacon, azóta azonban sokat szélesedett a kínálat. Az eMAG például több mint másfél millió aktív terméket listáz 13 különböző főkategóriába sorolva, melyből 7 nem elektronikai termékeket takar. Ennek ellenére a legkelendőbbek a telefonok, laptopok, a számítástechnikai termékek, a televíziók, illetve a háztartási kis- és nagygépek.
A Black Friday Magyarországon főleg a webáruházak forgalmát növeli, nem véletlenül: a megkérdezettek 64 százaléka inkább online vásárolna ezen a napon elkerülve a fizikai tülekedést, ebben a kérdésben kiemelkedően magas a 18-29 éves korosztály, 87 százalékuk – ha teheti – inkább az interneten keres kiemelkedő akciókat – állítja a Cofidis felmérése.   Az eMAG saját, belső felmérése szerint minden negyedik ember tervezi, hogy vásárol majd Black Friday alkalmával online áruházban. Ez a tendencia a korábbi években is tapasztalható volt, az eMAG tavaly 22,2 millió oldalletöltést regisztrált ezen a napon, és 233 ezer terméket adott el. A Cofidis felmérése szerint 15 százalék azoknak az aránya, akik terveznek valamit vásárolni Fekete Pénteken, de amit csak lehet, személyesen, boltban.
Összességében elmondható, hogy bár a Black Friday alkalmával a vásárlók akár az év legjobb áraival is találkozhatnak és jelentős összegeket is spórolhatnak, de az is tény,
hogy ezek jellemzően akkor teljesülnek, ha felkészülten, tudatosan és alapos utánajárással  indulnak neki a vásárlásnak.

Györke Ádám
eMAG marketing igazgató

A Szegedi Tudományegyetemen szerzett kommunikációs mesterdiplomát, karrierjét médiaügynökségeknél, főként az FMCG szektor szereplőit – P&G, Henkel – segítve kezdte, majd 8 évig dolgozott marketingkommunikációs vezetőként a bankszektorban. Ezt követően a Nestlé digitális- és médiamenedzsereként legfőbb feladatai közé tartozott a cég digitális átállásának vezetése, a médiavásárlási és tervezési folyamatok kezelése, valamint a digitális ügynökségi hálózat fejlesztése. Catalin Dit, az eMAG magyarországi vezetője a kinevezés kapcsán azt nyilatkozta, hogy biztos a sikerben, ugyanis a marketing vezető kiválasztása mellett 18 év szakmai tapasztalat és komoly eredmények szólnak, amit az e-kereskedelem területén is kamatoztathat.

További cikkek
Óvatos ébredezés a pénzügyi téli álomból
Óvatos ébredezés a pénzügyi téli álomból Vélemény
Óvatos ébredezés a pénzügyi téli álomból

2023-ban viszonylagos sötétség borult a háztartásokra pénzügyi szempontból. 2024-ben azonban várhatóan egyre erősebben világít majd a gödörből a felszín felé vezető út fénye. Az ébredezés egyelőre óvatos, ám a kilátások optimizmusra adnak okot az emberek részéről, akik ezzel egyidőben egyre inkább számítanak tudatos tervezőnek pénzügyeiket illetően.

2024.02.29
Idén utazásra költenének leginkább a magyarok
Idén utazásra költenének leginkább a magyarok Kutatás
Idén utazásra költenének leginkább a magyarok

A magyarok 63 százalékának vannak olyan céljai az idei évre, amihez anyagi forrás szükséges. Akik már konkrét összegben gondolkodnak, azok ideálisan mintegy másfél milliót szeretnének költeni, de reálisan 600 ezer forinttal számolnak. A válaszadók több mint fele a pénzügyekben szeretne előrelépést, különösen igaz ez a fiatalokra. A lakásfelújítás sokaknak fontos cél, ám idén a legtöbbet utazásra adnák ki a magyarok -- derült ki a Cofidis Hitel Monitor reprezentatív kutatásából.

2024.02.29
Így szokj le az impulzusvásárlásról, a pénzügyi tervezés legnagyobb buktatójáról
Így szokj le az impulzusvásárlásról, a pénzügyi tervezés legnagyobb buktatójáról Vélemény
Így szokj le az impulzusvásárlásról, a pénzügyi tervezés legnagyobb buktatójáról

Elkeserít a bankszámlád egyenlege? Elkezdenél spórolni egy jövőbeli nagyobb kiadásra, de úgy érzed, egyszerűen kifolyik a pénz a kezeid közül? A pénzügyi problémák sok esetben felforgatják az életünket, érzelmileg leterhelnek és hosszabb távon akár lelki és magánéleti problémákat is okozhatnak. A túlköltekezés legtöbbször az impulzusvásárlásnak tudható be. Nehéz feladat leküzdeni, hiszen egy erős függésről van szó, amelyet a modern fogyasztói társadalom csak felerősít, ugyanakkor nem is lehetetlen. Néhány tipp megfogadásával és betartásával visszaszerezhetjük a kontrollt pénzügyeink felett.

2024.02.29
{FOOTER_JS}