Hitel monitor

Ellentmondásos a viszonyunk a digitális világhoz

Cofidis Hitel Monitor
2019. II.
Az aggályok ellenére a magyarok kétharmada nem tudna megválni sem az okostelefontól, sem az otthoni internettől

2019. 05.22., Budapest – Naponta átlagosan 2600 alkalommal érintjük meg a telefonunkat1 és egyre több élethelyzetben választjuk a digitális megoldásokat. Hétköznapi teendőink nagy részét már online intézzük: ilyen az ételrendelés (52%), a szállásfoglalás (45%), a hivatalos ügyintézés (43%) vagy szerződés módosítás (29%)2. Mégis kettősség van bennünk: a lakosság nyolctizede (82%) szerint túl sok területre tört be az életünkben a digitalizáció, ami veszélyeket is tartogat magában, de a lakosság háromnegyede mégis úgy véli, a digitális fejlődés előnyei jelentősebbek a lehetséges hátrányainál - derül ki a Cofidis Hitel Monitor országos reprezentatív kutatásának legfrissebb adataiból.

Lassan minden digitális lesz
A magyarok 87 százaléka gondolja úgy, hogy saját idejét spórolja meg, ha online intézi ügyeit és kényelmesebbnek tartja az életet a digitális megoldásokkal. Sőt úgy gondolják, több előnye van a fejlődésnek, mint hátránya (82%) és még annak is örülnének, ha gyorsabb lenne a digitalizáció (64%). De mégis kettősség van bennünk az online forradalommal szemben: élvezzük a kényelmet, a naponta bővülő új lehetőségeket. Mégis sokak szerint a digitalizáció veszélyes is lehet: az online hitelfelvétel kapcsán például komolyabbnak érzik a témakört, minthogy ne személyesen intézzék (73%) és tartanak attól is, hogy valamit elrontanak az ügyintézés során (43%).

Digitális benszülöttek vs. bevándorlók
A digitális fejlődés hatása a legtöbb korosztály életére hatással van. 18-29 ( „digitális benszülött” ) és a 60-69 éves („bevándorló”) korcsoportok hasonlóan látják, hogy digitális fejlődés jobbá tette az életüket: hatására könnyebben tájékozódnak a világról, ezen keresztül tartják egymással a kapcsolatot és kényelmesebben intézhetik hivatali ügyeiket. Az aktívabb tevékenységek esetében viszont felborul a korosztályi egyensúly: filmezés, a zenehallgatás, a vásárlás, a tanulás és a programok tervezésénél a fiatalok szinte dupla annyian érzik a digitális fejlődés kedvező hatásait. Eszköz fronton viszont fiatalabbak számára a legkevésbé nélkülözhető az okostelefon (75%), míg a 60-69 éveseknek inkább az otthoni internet hiányozna a legjobban (86%).

Tájékozódottságból 5-ös: már ismerjük mik azok a fintech megolások
A magyar lakosság nagyobb része hallott már a fintech megoldások többségéről (mobiltelefonos érintéses fizetés, online hitelfelvétel, fizetés virtuális pénzzel, elektronikus aláírás banki szerződéseknél), sőt 14%-a már több, mint egy tucat felsorolt megoldást olvasva mindegyikről hallott. A Cofidis Hitel Monitor tavalyi kutatásához6 viszonyítva pedig az is kiderült, hogy az online hitelfelvétel ismertsége ugrásszerűen nőtt meg egy év alatt: tavaly csupán 46% hallott róla, míg napjainkra ez már 72%. Elmondható, hogy egyre több mindent tudunk a digitalizációról, nem állunk ellen a fejlődésnek, így az előrejelzések szerint - még a félelmeink ellenére is - a következő időszak a digitalizációs felgyorsulást várva fog eltelni.

Az okosórák vajon sportosabbá tesznek bennünket?
A lakosság szerint a digitális fejlődés legkevésbé a sportolási szokásokat tette jobbá (39%), ami arra utalhat, hogy hiába a rengeteg applikáció és eszköz, mégsem motivál bennünket a sportolásra. Az Eurobarométer 4 szerint ugyan egyre többet mozognak a magyarok, a lakosság harmada végez csak gyakorta visszatérő mozgást. Az eNet korábbi kutatás viszont bebizonyította, hogy akik okosórát viselnek egészségtudatosabbak a többiekhez képest 5. A Cofidis Hitel Monitor kutatása szerint a lakosság csupán 3%-a tartja nélkülözhetetlen eszköznek az okosórát.

1 Dscout kutatás 2016
2 NRC – Online ügyintézési módok használata - 2018
3 NRC Online ügyintézési módok használata – 2018
4 Eurobarométer Közegészségügyi felmérés 2018
5 eNet felmérés 2019
6 Cofidis Hitel Monitor 2018/II.

Cofidis Hitel Monitor

A Cofidis Hitel Monitor kutatásról: az adatok az Cofidis Hitel Monitor kutatásából származnak, melyet az NRC Marketingkutató és Tanácsadó Kft. készít 500 fős mintán online adatfelvétellel évente négy alkalommal. Az adatok a 18-69 éves magyar internetező lakosságra reprezentatívak.

További cikkek
Óvatos ébredezés a pénzügyi téli álomból
Óvatos ébredezés a pénzügyi téli álomból Vélemény
Óvatos ébredezés a pénzügyi téli álomból

2023-ban viszonylagos sötétség borult a háztartásokra pénzügyi szempontból. 2024-ben azonban várhatóan egyre erősebben világít majd a gödörből a felszín felé vezető út fénye. Az ébredezés egyelőre óvatos, ám a kilátások optimizmusra adnak okot az emberek részéről, akik ezzel egyidőben egyre inkább számítanak tudatos tervezőnek pénzügyeiket illetően.

2024.02.29
Idén utazásra költenének leginkább a magyarok
Idén utazásra költenének leginkább a magyarok Kutatás
Idén utazásra költenének leginkább a magyarok

A magyarok 63 százalékának vannak olyan céljai az idei évre, amihez anyagi forrás szükséges. Akik már konkrét összegben gondolkodnak, azok ideálisan mintegy másfél milliót szeretnének költeni, de reálisan 600 ezer forinttal számolnak. A válaszadók több mint fele a pénzügyekben szeretne előrelépést, különösen igaz ez a fiatalokra. A lakásfelújítás sokaknak fontos cél, ám idén a legtöbbet utazásra adnák ki a magyarok -- derült ki a Cofidis Hitel Monitor reprezentatív kutatásából.

2024.02.29
Így szokj le az impulzusvásárlásról, a pénzügyi tervezés legnagyobb buktatójáról
Így szokj le az impulzusvásárlásról, a pénzügyi tervezés legnagyobb buktatójáról Vélemény
Így szokj le az impulzusvásárlásról, a pénzügyi tervezés legnagyobb buktatójáról

Elkeserít a bankszámlád egyenlege? Elkezdenél spórolni egy jövőbeli nagyobb kiadásra, de úgy érzed, egyszerűen kifolyik a pénz a kezeid közül? A pénzügyi problémák sok esetben felforgatják az életünket, érzelmileg leterhelnek és hosszabb távon akár lelki és magánéleti problémákat is okozhatnak. A túlköltekezés legtöbbször az impulzusvásárlásnak tudható be. Nehéz feladat leküzdeni, hiszen egy erős függésről van szó, amelyet a modern fogyasztói társadalom csak felerősít, ugyanakkor nem is lehetetlen. Néhány tipp megfogadásával és betartásával visszaszerezhetjük a kontrollt pénzügyeink felett.

2024.02.29
{FOOTER_JS}