Hitel monitor

Készülünk a Black Friday-re, de nem ebből építjük az ajándékok várát

Cofidis Hitel Monitor
2018. IV.
Idén a lakosság közel 40 százaléka tervezi, hogy élni fog az akciókkal, akiknek háromnegyede visszatérő vásárló

Budapest, 2018. november 19. – A Black Friday erősen kötődik a karácsonyhoz: az  akcióban részt vevők 83 százaléka karácsonyi ajándékokat is tervez ekkor vásárolni. A teljes lakosság 40 százaléka vásárolt már valaha a Black Friday-en, akiknek háromnegyede visszatérő vásárló – derül ki a** Cofidis Hitel Monitor országos reprezentatív kutatás friss adataiból.** A felmérés eredményei azt mutatják, hogy idén közel ugyanennyien (38%) valószínűsítik, hogy élni fognak az akcióval, akiknek kb. háromnegyede visszatérő vásárló – ők elsősorban a 30 év alattiak, a magasabb jövedelműek, illetve a gyerekesek közül kerülnek ki – és csak negyede „új belépő”.

Fekete Pénteken szívesen vásárolunk előre karácsonyra

Az idén „fekete péntekezők” nagyrészének (69%) van valamilyen elképzelése arról, hogy mit szeretne venni, a Black Friday-en népszerű termékek köre nagyban hasonlít az ajándékként tervezett termékekére: ezt a listát is a ruhák (44%), játékok (43%), szépségápolási termékek (36%), könyv (33%) és élelmiszer (32%) kategóriák vezetik. Ugyanakkor az elektronikai cikkek – különösen az okostelefon (22%) – és a háztartási berendezések kategóriái nagyobb figyelmet kapnak a Black Friday kapcsán, mint tervezett karácsonyi ajándékként.

Szemben az ajándékbeszerzéssel, a Black Friday közönsége nagyrészt webshopban tervez vásárolni (64%) – leginkább a 30 év alattiak (87%). A vásárlás itt is elsősorban az aktuális havi jövedelemből történne (60%), és bár kevesebben vesznek részt a Black Friday akcióban, mint karácsonyi ajándék beszerzésben, de akik igen, azok többet költenek, átlagosan 42.500 Ft-ot.

Kik a tipikus Black Friday vásárlók?

A korábban már „fekete péntekező” és idén is visszatérni vágyó vásárlók jellemzően a 30 év alattiak, a magasabb jövedelműek, illetve a gyerekesek közül kerülnek ki. A teljes lakosság 40 százaléka vásárolt már valaha a Black Friday-en, akiknek háromnegyede visszatérő vásárló. Idén közel ugyanennyién (38%) valószínűsítik, hogy élni fognak az akcióval. Az idén első alkalommal vásárlókéhoz (9%) hasonló arányban vannak azok, akik a korábbi év(ek) után idén kihagynák a fekete pénteket (11%), a lakosság fele (51%) pedig sem korábban, sem idén nem kíván részt venni az akcióban.

A Black Friday megítélése itthon

Sokakra jellemző – Black Friday vásárlók és nem vásárlók egyaránt több, mint felére (52%) – egy olyan vélekedés, hogy ebben az akcióban nagyobb összegű cikkeket érdemes csak vásárolni. Bár a lakosság közel fele egyetért azzal, hogy a Black Friday-jel nagy összegeket lehet megspórolni (47%) – kifejezetten karácsonyi ajándékoknál is (46%), mégis a Black Friday nem örvend osztatlan népszerűségnek: a magyarok több, mint fele (57%) véli úgy, hogy a kereskedők sok esetben megtévesztik a vásárlókat, illetve, hogy a Black Friday felesleges kiadásokra ösztönöz (45%). Hiába vélekedik negatívan a lakosság több mint fele a Fekete péntekről, és hiába tartjuk ezt az ünnepet némiképp a megtévesztő ajánlatok és a felesleges kiadások dzsungelének, mégis a valós tapasztalatok azt mutatják, hogy nem ezek okozzák nekünk a bosszúságot.
 A korábban vásárlók leginkább olyan kellemetlenségről számoltak be, hogy mire a vásárlásra sor került volna, már nem lehetett kapni a terméket (25%). Továbbá a nagy tömeg miatt is többen tettek már le a vásárlási szándékukról (16%), ugyanennyien (16%) később jöttek rá, hogy máshol olcsóbb lett volna a termék, illetve többekkel előfordult, hogy kifutottak az időből, és mire megvették volna, véget ért az akció (15%) és az is jellemző, hogy az orruk elől vitték el a terméket (12%). Összességében a korábbi vásárlók 61%-a tapasztalt valamilyen kellemetlenséget a Black Friday kapcsán, ez azonban nem befolyásolja az idei Black Friday terveiket és nem jelentenek visszatartó erőt.

Mi történik ilyenkor a Black Friday hazájában, Amerikában?

A 2018 októberében kiadott Deloitte retail survey* eredményei szerint a költekezései csúcsidőszak – amikor a fogyasztók a vásárlásaik majdnem felét (48%) intézik – a szakértők szerint az amerikai piacon idén késő novembertől december közepéig fog tartani, amibe beletartoznak a Hálaadással (november 22) kezdődő, tipikus ünnepi költekezési napok. Az elemzők az ünnepi vásárlási forgatag másik csúcspontjának a november végi (november 16-30) időszakot jelölték meg és az idei év Cyber Monday (november 26) és Black Friday (november 23) napjaira kisebb forgalmat jósoltak 2017-hez képest. A vásárlók úgy tűnik jobban hagyatkoznak a Cyber Monday ünnepére, mint a Balck Friday-éra, ami mögött az állhat, hogy a fiatalabbakhoz sokkal közelebb áll ez az ünnep, mint az idősebb fogyasztókhoz. Az amerikai előrejelzések összecsengenek a Cofidis Hitel Monitor felmérés friss adataival is: szemben a karácsonyi ajándékbeszerzéssel, a Black Friday közönségének nagyrészt az online tér lesz a vásárlási helyszíne (64%) – ezen belül, 40 százalék, amit csak lehet online és 25 százalék pedig inkább online tervez vásárolni – mindez pedig leginkább a 30 év alattiakra (87%) a legjellemzőbb.

Amire érdemes odafigyelni a „fekete péntekezőknek”

A kereskedők korábbi tapasztalatiból és a kutatás mérései szerint a lakosság elmondásából is egyértelműen látszik, hogy ez a vásárlási ünnep sokunkat érint, megmozgatja a gondolatainkat és többet között a pénztárcánkat is. Ezért érdemes körültekintően vásárolni, leellenőrizni az akciókat és tudatosággal jelen lenni a vásárlási folyamat alatt ás jól átgondolva belemenni egy-egy vásárlásba.

Cofidis Hitel Monitor

A Cofidis Hitel Monitor kutatásról: az adatok az Cofidis Hitel Monitor kutatásából származnak, melyet az NRC Marketingkutató és Tanácsadó Kft. készít 500 fős mintán online adatfelvétellel évente négy alkalommal. Az adatok a 18-69 éves magyar internetező lakosságra reprezentatívak.

További cikkek
Óvatos ébredezés a pénzügyi téli álomból
Óvatos ébredezés a pénzügyi téli álomból Vélemény
Óvatos ébredezés a pénzügyi téli álomból

2023-ban viszonylagos sötétség borult a háztartásokra pénzügyi szempontból. 2024-ben azonban várhatóan egyre erősebben világít majd a gödörből a felszín felé vezető út fénye. Az ébredezés egyelőre óvatos, ám a kilátások optimizmusra adnak okot az emberek részéről, akik ezzel egyidőben egyre inkább számítanak tudatos tervezőnek pénzügyeiket illetően.

2024.02.29
Idén utazásra költenének leginkább a magyarok
Idén utazásra költenének leginkább a magyarok Kutatás
Idén utazásra költenének leginkább a magyarok

A magyarok 63 százalékának vannak olyan céljai az idei évre, amihez anyagi forrás szükséges. Akik már konkrét összegben gondolkodnak, azok ideálisan mintegy másfél milliót szeretnének költeni, de reálisan 600 ezer forinttal számolnak. A válaszadók több mint fele a pénzügyekben szeretne előrelépést, különösen igaz ez a fiatalokra. A lakásfelújítás sokaknak fontos cél, ám idén a legtöbbet utazásra adnák ki a magyarok -- derült ki a Cofidis Hitel Monitor reprezentatív kutatásából.

2024.02.29
Így szokj le az impulzusvásárlásról, a pénzügyi tervezés legnagyobb buktatójáról
Így szokj le az impulzusvásárlásról, a pénzügyi tervezés legnagyobb buktatójáról Vélemény
Így szokj le az impulzusvásárlásról, a pénzügyi tervezés legnagyobb buktatójáról

Elkeserít a bankszámlád egyenlege? Elkezdenél spórolni egy jövőbeli nagyobb kiadásra, de úgy érzed, egyszerűen kifolyik a pénz a kezeid közül? A pénzügyi problémák sok esetben felforgatják az életünket, érzelmileg leterhelnek és hosszabb távon akár lelki és magánéleti problémákat is okozhatnak. A túlköltekezés legtöbbször az impulzusvásárlásnak tudható be. Nehéz feladat leküzdeni, hiszen egy erős függésről van szó, amelyet a modern fogyasztói társadalom csak felerősít, ugyanakkor nem is lehetetlen. Néhány tipp megfogadásával és betartásával visszaszerezhetjük a kontrollt pénzügyeink felett.

2024.02.29
{FOOTER_JS}