Hitel monitor

Az emberek többségét még nem érte el a fintech láz, de a nyitottság megvan

Cofidis Hitel Monitor
2018. II.
A magyarok kevesebb, mint ötöde él az innovatív pénzügyi megoldások adta lehetőségekkel

A magyarok kevesebb, mint ötöde él az innovatív pénzügyi megoldások adta lehetőségekkel

A magyarok nagy többségnek (80%) a fintech, mint fogalom még mindig ismeretlen, viszont sokan hallottak az olyan megoldásokról, mint a mobilos fizetés (57%), videós azonosítás (41%) vagy virtuális pénzzel, pl. bitcoinnal történő fizetés (39%). A legújabb pénzügyi informatikai technológiákra a többség nyitott (57%), de még kevesen használják azokat a mindennapok során (17%). Ez utóbbiak jellemzően városi, diplomás, magas keresettel rendelkező fiatalok, míg az elutasítók táborába (43%) elsősorban az 50 évnél idősebb, kisebb településen élő emberek tartoznak – derül ki a Cofidis Hitel Monitor országos reprezentatív kutatás friss adataiból.

Mi is az a fintech, eszik vagy isszák?

A fintech fogalma annyira ismeretlen a magyarok többségének (80%), hogy aki hozzá is tud társítani valamit, az is valamilyen általános fogalomra gondol, amire következtetni lehet a szóból, mint például pénzügyi megoldás vagy technológia. Viszont magukat a konkrét megoldásokat [1] – főként, amelyek szerepeltek a hírekben, a sajtóban – hallott legalább egyről (68%), és már vagy használják (17%), vagy nyitottak arra, hogy a jövőben használják (40%) azokat.

Látjuk az előnyöket, de pénzügyekben még mindig a bizalom a legfontosabb

A fintech megoldásokba vetett bizalom alapján a magyar társadalom 3 jól elkülönülő csoportra oszlik. A lakosság 17 százaléka tartozik a pionírok közé: ők nemcsak, hogy nyitottan állnak az újdonságokhoz, de használják is a legújabb informatikai pénzügyi szolgáltatásokat. Ők inkább a 30 év alatti, magas keresettel és iskolai végzettséggel rendelkező városi férfiak. A második csoport a fontolva haladóké (40%): rájuk jellemző az óvatosság, kicsit bizalmatlanok a fintech megoldásokkal kapcsolatban, de úgy gondolják, hogy lesznek olyan szolgáltatások, amiket igénybe fognak venni. Demográfiai jellemzőik nagyságrendileg megegyezik a pionírokéval, a nemek közti megoszlás kiegyensúlyozottabb (a férfiak 42, a nők 39 %-a tartozik ide), illetve az egyel idősebb korcsoport (30-39) is magasabb arányban képviselteti magát (54%). Az utolsó csoport az elzárkózóké (43%): a jellemzően 50 évesnél időseb, kisebb településeken lakó, alacsony keresettel rendelkezők közül sokan teljes mértékben bizalmatlanok az innovatív technológiákkal kapcsolatban.

2016-ban tovább bővült az elektronikus pénzforgalom, köszönhetően a bankkártyás fizetési mód népszerűségének és az infrastruktúra fejlődésének: A korábbi években is jelentősen növekvő kártyás vásárlási forgalom 2016-ban még nagyobb mértékben, közel negyedével bővült a megelőző évhez viszonyítva. Ugyanígy fordulópont következett be az érintéses technológia használatában, a kártyás vásárlásoknak már több mint fele történt ilyen módon. Az infrastruktúra fejlődése révén 2016-ra a POS terminálok több mint háromnegyede, míg a kibocsátott kártyák közel 63 százaléka volt alkalmas az érintéses fizetésre. Az új technológia népszerűvé válása mára használatban is erőteljesen megmutatkozott és az összes kártyás vásárlási tranzakció több mint felét bonyolították ilyen módon, ami az össz-érték 35 százalékát jelentette.[2]

A legismertebb fintech megoldások

Az egyes megoldások közül leginkább azokat ismerik, amikről a sajtóban vagy hirdetésekben lehet hallani. Ezek közé tartozik a mobilos fizetés (57%), a videós azonosítás (41%) vagy a virtuális pénzzel történő fizetés (39%). Az érthetőség szempontjából fordul a sorrend, hiszen ez utóbbi kevesebbek számára (43%) érthető szemben az első kettő megoldással (65%, 58%). A megoldások további ismertség szerinti sorrendje: online hitelfelvétel, személyes ügyintézés nélkül (38%), mobiltelefonnal való biztosításkötés (32%), aktuális ügyintézés nyomon követése online (29%). A kutatás legfrissebb 2018 áprilisi mérései szerint a 18-69 éves lakosság körében növekedést mutatnak a videós azonosítás szolgáltatás [3] körében mért adatok: a megkérdezettek 44 százaléka hallott már erről a megoldásról (2018 február: 11%) és 27 százaléka a Cofidishez köti a szolgáltatás elérhetőségét (2018 február: 7%).

A magyarok a fintech megoldások általános előnyei közül azt emelik ki, hogy gyors (43%), bankoktól függetlenül is használható (34%), mindig kéznél van (34%) és rugalmas (31%). A hátrányok között felmerül, hogy nem helyettesíti a személyes ügyintézést, tanácsadást (47%), félnek attól, hogy csalók is hozzáférhetnek az adatokhoz (46%), és attól is, hogy nem biztos valóban úgy működik, ahogy azt mondják (38%). A válaszadók harmada eleve semmit nem talál, ami bizalmat ébresztene benne ezen megoldások iránt. A bizalmat leginkább az tudná erősíteni, ha garancia volna arra, hogy biztonságban vannak az adatai (37%), hogy a szolgáltatás valóban úgy működik, ahogy mondják (34%), és hogy mindent el lehet vele intézni, amit személyesen is (23%). Leginkább az ismeretlentől való félelem húzódhat a bizalmatlanság mögött. A válaszadók hitelesebbnek látják, ha banknak van ilyen szolgáltatása nem független cégnek. 

Mi oszlathatja el a félelmeket és mi növelheti a bizalmat?

„A biztonság, a garancia, a könnyű, érthető és transzparens működés azok a tényezők, amelyek segíthetik, hogy növekedjen a fintech megoldásokba vetett általános bizalom. Mindez a széles körökben történő kommunikáción, az információ megosztáson és a technológia érthető elmagyarázásán múlik. Nagyon friss, izgalmas terület most ez, érezhető, hogy a lakosság befogadó, nyitott az innovatív megoldások felé és foglalkoztatja a téma. A biztonsági félelem várhatóan akkor oszlik majd el, ha még nagyobb lesz ezen szolgálatásoknak a használata, ha tömegek fogják könnyedén beilleszteni a mindennapjaikba.” – mondta el Holló Bence, a Cofidis Magyarország ügyvezető igazgatója.

[1] Vizsgált kategóriák: mobiltelefonnal való fizetés úgy, mint egy érintős bankkártyával (57%), videochaten történő ügyfél azonosítás (41%), virtuális pénzzel történő fizetés (pl. bitcoin) (39%), online hitelfelvétel, személyes ügyintézés nélkül (38%), mobiltelefonon történő biztosításkötés gyorsan, bárhonnan (32%), aktuális ügyintézés állásának nyomon követése online (29%), mobil applikáció, ami nyomon követi a bevételeket és kiadásokat, kategóriákba sorolja őket, illetve grafikonokat készít belőlük (25%), mobil applikációs felület, amin több, akár különböző bankoknál vezetett számla, egyenleg is látható és nyomon követhető (20%), pénzösszeg átutalása telefonra telefonszám alapján (20%), mobil applikáció, amivel automatikusan takaríthatunk meg egy konkrét célra (18%), a számítógép elemzi az ügyfél pénzügyi helyzetét, és pénzügyi tanácsokat jelenít meg az internetbanki vagy mobilbanki felületen (18%), banki ügyintézés robot chaten (17%), költségmegosztó applikáció (14%)
[2]  https://www.mnb.hu/letoltes/fizete-si-rendszer-jelente-s-2017-hun-digita-lis.pdf – 18-19.oldal
[3] Videó azonosítás: személyi hitel szerződés video chat-en történő beazonosítás segítségével.

Cofidis Hitel Monitor

A Cofidis Hitel Monitor kutatásról: az adatok az Cofidis Hitel Monitor kutatásából származnak, melyet az NRC Marketingkutató és Tanácsadó Kft. készít 500 fős mintán online adatfelvétellel évente négy alkalommal. Az adatok a 18-69 éves magyar internetező lakosságra reprezentatívak.

További cikkek
Óvatos ébredezés a pénzügyi téli álomból
Óvatos ébredezés a pénzügyi téli álomból Vélemény
Óvatos ébredezés a pénzügyi téli álomból

2023-ban viszonylagos sötétség borult a háztartásokra pénzügyi szempontból. 2024-ben azonban várhatóan egyre erősebben világít majd a gödörből a felszín felé vezető út fénye. Az ébredezés egyelőre óvatos, ám a kilátások optimizmusra adnak okot az emberek részéről, akik ezzel egyidőben egyre inkább számítanak tudatos tervezőnek pénzügyeiket illetően.

2024.02.29
Idén utazásra költenének leginkább a magyarok
Idén utazásra költenének leginkább a magyarok Kutatás
Idén utazásra költenének leginkább a magyarok

A magyarok 63 százalékának vannak olyan céljai az idei évre, amihez anyagi forrás szükséges. Akik már konkrét összegben gondolkodnak, azok ideálisan mintegy másfél milliót szeretnének költeni, de reálisan 600 ezer forinttal számolnak. A válaszadók több mint fele a pénzügyekben szeretne előrelépést, különösen igaz ez a fiatalokra. A lakásfelújítás sokaknak fontos cél, ám idén a legtöbbet utazásra adnák ki a magyarok -- derült ki a Cofidis Hitel Monitor reprezentatív kutatásából.

2024.02.29
Így szokj le az impulzusvásárlásról, a pénzügyi tervezés legnagyobb buktatójáról
Így szokj le az impulzusvásárlásról, a pénzügyi tervezés legnagyobb buktatójáról Vélemény
Így szokj le az impulzusvásárlásról, a pénzügyi tervezés legnagyobb buktatójáról

Elkeserít a bankszámlád egyenlege? Elkezdenél spórolni egy jövőbeli nagyobb kiadásra, de úgy érzed, egyszerűen kifolyik a pénz a kezeid közül? A pénzügyi problémák sok esetben felforgatják az életünket, érzelmileg leterhelnek és hosszabb távon akár lelki és magánéleti problémákat is okozhatnak. A túlköltekezés legtöbbször az impulzusvásárlásnak tudható be. Nehéz feladat leküzdeni, hiszen egy erős függésről van szó, amelyet a modern fogyasztói társadalom csak felerősít, ugyanakkor nem is lehetetlen. Néhány tipp megfogadásával és betartásával visszaszerezhetjük a kontrollt pénzügyeink felett.

2024.02.29
{FOOTER_JS}