Hitel monitor

Spórolósan készülnek a magyarok a karácsonyra

Cofidis Hitel Monitor
Cofidis Hitel Monitor
Ünnepi kiadásokra 100 000 forinttal terveznek idén a magyarok, aki pedig ajándékot is vesz, 47 500 forintos keretben gondolkodik. A múlt évhez képest 13 százalékkal esett vissza az ajándékozási kedv. A növekvő élelmiszerárak miatt a háztartások közel felében minél kedvezőbb árú, kevésbé márkás alapanyagok kerülnek majd a kosárba a nagybevásárláskor, hogy a megszokott karácsonyi menüvel lepjék meg szeretteiket. Igazi zöld fenyő kevés család otthonát díszíti majd, a többség ugyanis már műfenyőt állít – derült ki a Cofidis Hitel Monitor reprezentatív kutatásból.

Így futunk neki az ünnepi szezonnak

A tavalyi karácsonyhoz képest visszafognák költéseiket a magyarok, 35 százalékuk szeretné még kevesebből megúszni az év végét. A legtöbben 100 000 forinttal terveznek az ünnepekre, ebből szeretnék kigazdálkodni az ajándékokat és a menü hozzávalóit is. A felnőtt lakosság 18 százaléka azonban egyáltalán nem fog költeni a karácsonyra.

 

A magyarok 20 százaléka állítja, hogy kényelmesen kijön a jövedelméből. Ugyanakkor a válaszadók négyötödének hiányos a családi kasszája. Ez a hiány havi szinten a többségnek mintegy 200 000 forintot jelent – ennyi kellene még pluszban a kényelmes élethez. Különösen látványos a változás a fiatalok körében: míg márciusban a 18-29 évesek 45 százaléka látta úgy, hogy kényelmesen megél, októberre ez az arány már 15 százalékra csökkent.

Az élelmiszerárak 40 százalékos[1] emelkedése hatványozottan megjelenik a konyhapénzre fordítható összegben is. Július óta átlagosan 30 000 forinttal többet költenek a megkérdezettek konyhapénzre, és a következő hónapokban további drágulásra számítanak. Míg jelenleg átlagosan 142 000 forintot költenek erre az emberek, úgy vélik, néhány hónapon belül akár 200 000 forint feletti összegbe is kerülhet majd ugyanaz a fogyasztói kosár.

Bár a Cofidis Hitel Monitor kutatás szerint a nehezebb anyagi körülmények ellenére nem nőtt azok aránya, akik hitelt terveznek felvenni a karácsonyi költések fedezésére, a bevételek és kiadások egyensúlyban tartása jelenleg a negyedik legnépszerűbb hitelcél a személyi kölcsönök esetében.

Cofidis Hitel Monitor – hitelcélok

·       A magyarok 11 százaléka tervez hitelt felvenni a következő egy évben. A legnépszerűbb hiteltípus a személyi kölcsön, az átlagos hitelösszeg 1,2 millió Ft.

·       A leggyakoribb hitelcélok a lakásvásárlás és a lakásfelújítás (32-32%), harmadik helyen az autóvásárlás áll (22%). Ugyanakkor a hitelt felvenni szándékozók 11 százaléka a családi kassza egyensúlyban tartására, 5 százaléka pedig a rezsiszámlák kifizetésére költené a pénzt.

·       Az elmúlt negyedévben 6 százalékkal emelkedett azok száma, akik a hitelfelvétel lehetőségét vésztartalék képzése miatt tartják elképzelhetőnek.

Nincs karácsony (mű)fenyő nélkül!

Van, ami nem megy ki a „divatból”: a magyarok kétharmada idén is állít karácsonyfát. Ahol lesz fa, ott az otthonok több mint felében már műfenyőt díszítenek. Vágott fenyőt a magyarok 30 százaléka vesz, 10 százaléka pedig földlabdás verziót választ. A fenyőre legtöbben 10 ezer forint körüli összeget szánnak, az ünnepi dekoráció másodlagos: a magyarok 73 százaléka idén egyáltalán nem költ erre.

 

Ennyit költenek a magyarok ajándékra

Évről évre kevesebb ajándék gyűlik a karácsonyfa alatt: a 2019-es 78 százalékról idén 58 százalékra csökkent azok száma, akik ajándékot vásárolnak, egyharmaduk pedig nem is tervez ezzel.Azok, akik szeretnék meglepni családjukat, barátaikat, átlagosan 47 500 forintos keretben gondolkodnak, míg 2021-ben ez az összeg átlagosan mintegy 35 800 forint volt. Hiába törekednek tehát a magyarok a karácsonyi költségek visszafogására, mégis úgy látszik, mélyebben a zsebükbe fognak nyúlni, mint tavaly.

A kutatásból kiderül, hogy a november a karácsonyi ajándékvásárlás legfőbb szezonja, 50 százalék ekkor kezdi el megvenni a meglepetéseket, és jellemzően 4-6 embert terveznek megajándékozni. A slágertermékek között a top3-ban továbbra is megtalálhatók az illatszerek, a ruhanemű és a könyv.

Mivel a tavalyi karácsonyra már kevésbé nyomta rá a bélyegét a koronavírustól való félelem, ezért szívesebben vásároltak a magyarok az üzletekben, mint az online térben. Úgy tűnik, idén ez a tendencia megtörni látszik: a felnőtt lakosság körében az ajándékot adók 55 százaléka előnyben részesíti a neten, webshopból való vásárlást.

Hagyományos fogások, de takarékosan

Megjelenik a takarékosság a menüsorban, ugyanis a magyarok 46 százaléka minél olcsóbb alapanyagokból szeretné a karácsonyi asztalra varázsolni a család kedvenceit. Ez azonban nem feltétlenül jelenti azt, hogy mást sütne-főzne, mint a korábbi években, egyharmaduk nem változtat a megszokott, jól bevált ünnepi menün.

A Cofidis Hitel Monitor kutatásból az is kiderült, hogy szűkebb körben telnek majd az ünnepek. Kevesebben indulnak rokonlátogatóba: a magyarok 39 százaléka látja csak úgy, hogy fogad majd vendégeket, 41 százalékuk pedig már októberben úgy gondolta, nem látogatja meg rokonait, ismerőseit. 2021-hez képest ez 14 százalékos emelkedés, melyben szerepet játszhat, hogy aki vendégségbe megy, az ajándékot is vinne magával.

Ünnepi ízek

A hozzávalókat tekintve a hal még mindig vezeti a listát, minden második családnál terítékre kerül. Pedig az idei aszályos nyár miatt kevesebb van belőle, emiatt legalább 30-40 százalékos drágulást vetítenek előre a halgazdaságok. A karácsonyi kedvencek listáján a második hely a sertéshúsnak jutott, melyet igazi téli kedvencek: a dió és a mák követ.

[1] KSH,  https://www.ksh.hu/docs/hun/xftp/gyor/far/far2210.html, 2021. októberéhez viszonyítva

Cofidis Hitel Monitor

A Cofidis Hitel Monitor kutatásról: az adatok az Cofidis Hitel Monitor kutatásából származnak, melyet az NRC Marketingkutató és Tanácsadó Kft. készít 500 fős mintán online adatfelvétellel évente négy alkalommal. Az adatok a 18-69 éves magyar internetező lakosságra reprezentatívak.

További cikkek
Óvatos ébredezés a pénzügyi téli álomból
Óvatos ébredezés a pénzügyi téli álomból Vélemény
Óvatos ébredezés a pénzügyi téli álomból

2023-ban viszonylagos sötétség borult a háztartásokra pénzügyi szempontból. 2024-ben azonban várhatóan egyre erősebben világít majd a gödörből a felszín felé vezető út fénye. Az ébredezés egyelőre óvatos, ám a kilátások optimizmusra adnak okot az emberek részéről, akik ezzel egyidőben egyre inkább számítanak tudatos tervezőnek pénzügyeiket illetően.

2024.02.29
Idén utazásra költenének leginkább a magyarok
Idén utazásra költenének leginkább a magyarok Kutatás
Idén utazásra költenének leginkább a magyarok

A magyarok 63 százalékának vannak olyan céljai az idei évre, amihez anyagi forrás szükséges. Akik már konkrét összegben gondolkodnak, azok ideálisan mintegy másfél milliót szeretnének költeni, de reálisan 600 ezer forinttal számolnak. A válaszadók több mint fele a pénzügyekben szeretne előrelépést, különösen igaz ez a fiatalokra. A lakásfelújítás sokaknak fontos cél, ám idén a legtöbbet utazásra adnák ki a magyarok -- derült ki a Cofidis Hitel Monitor reprezentatív kutatásából.

2024.02.29
Így szokj le az impulzusvásárlásról, a pénzügyi tervezés legnagyobb buktatójáról
Így szokj le az impulzusvásárlásról, a pénzügyi tervezés legnagyobb buktatójáról Vélemény
Így szokj le az impulzusvásárlásról, a pénzügyi tervezés legnagyobb buktatójáról

Elkeserít a bankszámlád egyenlege? Elkezdenél spórolni egy jövőbeli nagyobb kiadásra, de úgy érzed, egyszerűen kifolyik a pénz a kezeid közül? A pénzügyi problémák sok esetben felforgatják az életünket, érzelmileg leterhelnek és hosszabb távon akár lelki és magánéleti problémákat is okozhatnak. A túlköltekezés legtöbbször az impulzusvásárlásnak tudható be. Nehéz feladat leküzdeni, hiszen egy erős függésről van szó, amelyet a modern fogyasztói társadalom csak felerősít, ugyanakkor nem is lehetetlen. Néhány tipp megfogadásával és betartásával visszaszerezhetjük a kontrollt pénzügyeink felett.

2024.02.29
{FOOTER_JS}